Thursday, February 5, 2015

Maaf bila aku tak sempurna

Seorang teman menulis begini  "aku maafkan kamu kerana itu bisa membuatkan aku bahagia". Dalamkan maksudnya.


Ada apa dengan maaf bolehkah maaf memadam segala kesilapan yang telah kita lakukan. Bolehkah maaf mengembalikan apa yg telah kita rampas. Bisakah maaf memberi bahagia pada semua.

Kadang kita taktau pun perlukah kita minta maaf kenapa kita mohon maaf. Kita minta maaf sebab semua org minta maaf kita copy paste ayat org. Kita tak buat salah apa pun tapi dlm keadaan tertentu perkataan maaf itu keluar dari diri kita. Pelikkan. Ada apa dengan maaf

Sekuat-kuat manusia adalah org yg blh memaafkan kesalahan orang lain terhadapnya. Jadi kita manusia yg kuat jika kita mampu memaafkan kesalahan orang pada kita. Tapi tidak sekadar memaafkan kita juga harus melupakan forgive and forget. Aduh!!! beratnya. Sudah lah harus memaafkan harus pula melupakan - adil ke kejam bukan. Bagaimana untuk melupakan andai lukanya terlalu dalam menusuk. Sampai ke hujung nyawa lukanya masih terasa.

Tapi mmg dalam byk hal maaf itu penawar. Ada org perlukan sangat permohonan maaf klr dr pihak lawannya. Sebagai satu tanda kepuasan menunjukkan yang mana benar yg mana salah. Tapi apa penyudahnya. Adakah maaf itu berbaloi dan dpt membina semula apa yg hilang. 

Maaf harus datang dari hati yang ikhlas yang tulus suci dan terbit dari hati yang paling dalam. Hati harus bersih barulah lahirnya maaf yang sempurna. Kalau penuh dengan keladak maaf itu sekadar di bibir di kertas di wall fb atau bertebaran di mana-mana sebagaimana mudahnya maaf itu meluncur keluar dr bibir sebegitu ia hilang.

Kenapa ye tetiba hari ni keluar topik maaf ni. Muhasabah diri saya menyedari terkadang tanpa sedar tutur bicara tingkah laku kita mungkin mengundang pelbagai reaksi. Teman-teman, jiran-jiran adik beradik jauh dekat yg berada disekeliling kita ada kah kita berlaku baik dengan mereka semua.

Ye mungkin kita sudah cuba yg terbaik tetapi mungkin ada lagi sisi lain diri kita yang masih bisa kita perbetul dan perbaiki. Tengoklah diri kita tgk betul betul terkadang ada tabiat buruk yg sukar utk kita kikis. Cubalah perbetul perbaiki mulakan hari ini. Saya menulis utk ingatan diri sendiri saya mohon maaf jika ada yang terasa anggaplah ini demi kebaikan bersama - maaf bila aku tak sempurna
Post a Comment