Monday, August 19, 2013

Resepi Acar Buah

Acar buah memang pembuka selera makan dengan nasi panas-panas sedappnya. Tapi nak buat acar buah ni mencari kedai yang jual buah-buah dia tu yang seksa. Biasa saya beli di Cowkit. Dulu-dulu harga sekilo buah-buah yang dah siap campur rm6 pastu naik rm7 skrg dah rm8. Kat tempat lain bukan takde tapi kadang dapat buah yang tak best warna tak menarik. Yang kat cowkit ni buahnya segar sebiji-sebiji warna pun menarik. 

Resepi acar buah ni saya dapat masa saya jump dari 1 blog ke 1 blog tapi mmg dah lupa betul empunya blog tu sapa. Minta maaf banyak-banyak takde niat nak plagiat cuma berkongsi resepi yang sedap moga pahala dan rahmatnya sampai ke tuan punya resepi. Tapi walaupun kawan saya Sar tu dah pesan jangan derhaka resepi saya suka jugak menderhaka. Bukan apa resepi asal dah mmg sedap saya tambah nak bagi lagi sedap he he..

So ni resepinya untuk 5kg acar buah.

Goreng tanpa minyak (sangai)  Ketumbar 30gram, Jintan manis 30 gram dan Jintan putih 30 gram. Saya tak timbang pun main pakai agak je. Lepas tu blend dan ayak taknak ayak pun boleh blend la halus2 lama2 sikit.

Cili kering 100gm
Bawang putih 15 biji - jangan mayang ni masuk je bulat-bulat gitu
Bawang merah 15 biji- ni pun sama jangan mayang
Halia
Minyak masak 11/2 kg - acar buah mmg byk pakai minyak resepi asal 2kg
Sos cili kimbal 11/2 kg
Cili api - ni memang takde dlm resepi asal agak-agakla jangan banyak sangat cili api ni pun masuk sebiji-sebiji macam tu tak perlu potong tak perlu ketuk
Gula 2 sudu besar - saya tambah lagi gula merah gula kabung ni yang buat rasa acar buah lagi kick
Garam secukup rasa

Cara-caranya
1. Tumis bawang putih bawang merah halia sampai naik bau masukkan cili kering. Tumis agak lama bagi masakkan cili tersebut. 
2. Masukkan ketumbar, jintan manis, jintan putih yang sudah diblender tadi.
3. Masukkan sos cili dan cili api tumis hingga naik bau pecah minyak
4. Masukkan buah-buah. Biarkan buah-buah masak sekata. Kacau dari masa ke semasa
5. Tambahkan garam gula secukup rasa.

Acar buah masak apabila kuah menjadi pekat dan kita nampak seperti terbit minyak dari campuran buah-buahan tersebut.

No comments: