Monday, August 19, 2013

What comes around goes around

..sama la jugak what U give U get back

saya tulis ni bukan la  nak ngata sesapa dah diri sendiri pun tak le sesempurna mana tapi dalam hidup kita ni cuba la kita berusaha untuk berbuat baik, menyenangkan orang lain dan tidak menyusah-nyusahkan, mensulit-sulitkan sesuatu yang pada asalnya mudah dan simple. 

Bukan apa kadang saya perhatikan ada orang suka merumit-rumitkan keadaan. Fikir itu ini buat begitu begini elok-elok benda tu boleh jadi dengan cepat dah huru-hara jadinya. Jalan lurus ada dah sah-sah elok senang dan memudahkan fikir-fikir jugak jalan menyusahkan. Kadang tu siap cakap takpe aku saje nak bg dia susah biar dia rasa sikit. Kalau tujuannya untuk mendidik tu lain ini mmg ada spesis manusia yang macam tu. Suka nak susahkan orang seronok bila apa yang dia buat tu menyusahkan orang lain. Saya banyak kali jugak jumpa dengan orang macam ni dan apa yang saya perhatikan mmg betul la what U give U get back. Hidup dia saya tengok rumit je. Macam-macam jadi kalau tak besar hal-hal kecil pun semuanya jadi rumit untuk dia. Saya tengok benda yang sama kat orang lain ok je tp kalau kat dia ada-ada je yang tak kenanya. Tabiat dia menyusah-nyusahkan keadaan tu balik kepada dia semula sebagaimana dia suka merumitkan keadaan orang lain sebegitu jugaklah Allah balas semula kepada dia.

Begitu jugak dengan orang yang berat hati untuk menolong orang lain. Percayalaah orang lain pun berat hati jugak untuk menolong kita. Kita hidup ni mmg tetap memerlukan orang lain jangan berlagak sombong la kata taknak pertolongan orang lain. Jadi jangan nak kedekut sangat dengan pertolongan. Tak semua pertolongan memerlukan duit tapi klu dah kedekut semua benda pun tak boleh - kedekut kudrat, nama dan pangkat. Jadi bila begini keadaannya dia minta tolong kat Allah pun Allah mungkin kedekut nak bagi pertolongan.

Cuma klu kita dah lakukan yang terbaik dalam hidup kita tetapi kita masih melalui jalan yang sukar itu mungkin ujian dari Allah untuk hambanya. Sesungguhnya hanya Allah yang mengetahui apa yang terbaik dan bersangka baik lah dengan Allah kerana pasti ada ganjarannya di sisi Allah untuk hambanya yang bertakwa.
Post a Comment