Thursday, August 29, 2013

Epidural : Awesome sangat ke?

Sebelum anda semua baca artikel ni dengan lebih lanjut lagi sayugia di ingatkan artikel ini bukanlah ditulis oleh seorang doktor (wpun dulu kecik2 setiap kali cikgu tanya cita-cita mesti jawap doktor he he). Saya sekadar kongsi pengalaman mengambil epidural ketika bersalin anak yang ketiga. Semestinya pengalaman setiap ibu yang melahirkan adalah berbeza-beza termasuklah kesan penggunaan epidural.

Saya hamil anak pertama ketika berusia 26 tahun. Saya pernah terbaca di internet kehamilan pada ketika usia ini adalah amat baik kerana di katakan hormon ibu berada tahap yang baik matang dan sihat. Bahkan lagi potensi melahirkan anak yang cerdik lebih tinggi - wallahuallam. Saya pun tkde la merancang bagai untuk dapat mengandung pada usia 26 tahun segalanya ketentuan dari Ilahi.

Anak sulung saya  perempuan lahir lewat seminggu dari yang dijangkakan. Anak kedua pulak lahir setahun kemudian he he..terlajak le tp alhamdulillah saya dapat baby boy yang ditunggu-tunggu oleh semua ahli keluarga saya. Kalau kakaknya lewat seminggu adik pulak awal 3 minggu. Saya bersalin di hospital swasta dan ditemani en suami dari mula sampai la selesai wpun dia mengaku takut tgk darah.

Saya ni jenis nak bersalin takde keluar tanda apa darah ke ketuban pecah ke takde. Semuanya nasib baik saya je bila pegi ke hospital untuk check up minggu-minggu akhir tu doktor yang detect sudah ada contraction dan bila di seluk dah 3-4 cm. So terus kena tahan wad. Masa anak yang sulung tu saya warded petang lebih kurang pkl 5. Anak sulung kita pun tak berani bantah apa doktor cakap ikut je la. Tapi saya punya progress slow dah buka 3cm tu sampai subuh esoknya camtu jgk la. Saya boleh solat subuh jemaah ngan suami lagi masa tu. So lepas breakfast saya ngan suami dok borak-borak cam takde apa mmg masa tu saya dah kat labor room. Doktor 2@3 kali masuk tgk saya ok je sengeh gelak-gelak tiap kali dia masuk mesti tanya awak tak sakit lagi ke. Cuma yang saya tak suka saya ni asyik nak kencing rimas betul la. Saya selamba je nak p tandas tp nurse tak bg dia kata nak kencing panggil diorang nanti dia pasangkan tiub then diorang tadah. Itu yang saya tak bekenan tu malu asyik tekan loceng panggil diorang sbb nak kencing. Lagi satu tiap kali doktor datang dia nak seluk ayoyo I hate this!!

Saya ingat lagi doktor yang pecahkan air ketuban saya ... lepas tu hermm bermula la episod aduh duh duh nya. Saya diberi gas etanox untuk kurangkan rasa sakit tapi sakit jugak la wei. Cumanya boleh la tahan boleh la ditahan-tahan sebenarnya ha ha.. Kata nurse yang kat saya tu saya ni jenis tahan sakit sebab takde terpekik terlolong mcm orang lain. Kekdahnya saya ni mengaduh duh tu pun dengan sopan santun lagi ha ha.

Anak yang kedua pun lebih kurang sama. Takde tanda apa lagi la awal 3 minggu barang pun ada yg tak ready lagi. Tapi since dah ada pengalaman so saya ada la buat keja memandai-mandai sikit kali ni. Bila doktor nak tahan saya petang tu saya kata saya nak datang esok. Confident je kan doktor pulak yang cuak. Dia siap tanya berapa km jarak umah dgn hpital. Siap pesan sakit je datang terus. Malam tu saya boleh tido lena yang tak tido suami saya dia kata kejap-kejap dia bangun tp hampeh tgk saya tido sedap je. 

Esok pepagi saya pegi hospital. Dalam kul 11 dah kena sorong ke labor room tapi sampai ke petang baru bersalin nya. This time mmg seingat saya doktor tak bagi apa-apa gas ke apa ke untuk kurangkan sakit. Dah la orang kata bersalin anak lelaki ni lagi sakit. Saya pulak dua-dua anak doktor pecahkan ketuban dan doktor drip induce sebab nak bagi cepat. Encik suami takleh dok diam la kat sebelah sapu air selusuh la picit sana picit sini cakap itu cakap ini tp rasa semua dah tkde makna dah masa tu sakit je la yang kita rasakan. Tabiat saya yang kuat kencing time menunggu nak bersalin ni sama je anak kedua camtu jgk la. Nurse pun hairan tp dia kata setiap kali saya panggil diorang memang pundi kencing saya penuh so bukan saya tipu. 

Tang kencing tu saya tak tipu tp ada satu part saya tipu. Disebabkan saya tak bekenan asyik kena seluk makanya bila doktor datang nak seluk saya kata dah td nurse dah seluk baru 6cm. Suka-suka saya je kan jawap cam gitu. So doktor tak seluk lah. Kemudian tak berapa lama tu doktor tukar shif doktor baru masuk je dia terus seluk apalagi menjerit la dia dah 8cm lebih katanya terus dia panggi nurse. Semua kalut la weh doktor tu siap cakap kenapa boleh jd macam ni. Dalam hati ku tahu puncanya. Lain kali jangan nak memandai yani nasib tak beranak je klu tidak harus suamiku pengsan tadi. Lagipun mcm nurse dulu pernah cakap saya ni jenis tak terpekik terlolong bertahan je so diorang ingat belum lagilah sebab yang lain tu makin dekat nak bersalin makin kuat mcm-mcm yang keluar.

Lepas dapat anak yang kedua saya rehat panjang. Bukan apa dapat anak setahun sorang ni dah cam kembar. Ambik bibik pun bibik lari. Hajat di hati malas dah saya nak beranak tapi en suami saya tu hari-hari dok memujuk dikecek-keceknya saya last-last mengandung jugak lah. Mengandung anak ketiga umur dah 35 serba serbi malas je rasanya. Masa dekat -dekat nak bersalin tu suami tanya saya nak ambik epidural tak. Agaknya dia sian kat isteri dia ni dah tua nak kena bersalin lagi hihi. 

Saya search gak internet tanya doktor semua kesan epidural. Maklumat yang saya dapat banyak memihak kepada supaya saya mencuba. Dulu masa bersalin anak pertama dan kedua saya ambik wad sorang-sorang so bayaran mahal sikitla. Masa nak bersalin yang ketiga ni anak saya yg sulung dalam minggu peperiksaan Walaupun mak dan abah saya ada saya sian kat dia. Saya kata kat suami saya nak masuk open ward je lah so dia tak payah tunggu saya. Kalau ambik wad sorang-sorang saya ni penakut kena ada orang teman. Anak-anak nak sekolah tak boleh la pentingkan diri. So masuk open wad murahlah. Jadi duit lebihan yang ada tu saya buat bayar ambik epidural.

Just nak share sesiapa yang berhajat nak epidural bagitau doktor awal-awal sebab prosedurnya diorang kena panggil doktor pakar bius dulu. Kalau dah tengah sakit sangat tu baru nak minta takde makne nya dah mmg kirim salam le. So lepas saya dah dimasukkan epidural tu saya pun dok baring relak-relak cam biasalah. Borak-borak ngan suami diapun bawa majalah suratkhabar bagai. Kali ni takde apa yang dia nak kalut sebab saya diam je tak rasa apa la katakan. 

Sesekali doktor datang check doktor seluk pun tak rasa apa...wah awesome!! nak cakap je seluk berapa kali pun takpa seluk la seluk la ha ha. Penyudahnya saya tertidur en suami pun tidur jgk kot sedar-sedar doktor kalut-kalut kata saya dah ready utk deliver. Memang ikut je lah arahan doktor dia suruh push kita push suruh stop kita stop. Takde masalah dengan arahan tu follow je tau-tau dah beranak. Seperti bersalin anak no dua saya langsung tak kena jahit pandai awak beranak tak koyak kata doktor. Saya ikut petua kakak saya bagi jangan asyik nak pegang tangan suami pegang pergelangan kaki kita sendiri. So masa nak push tu bontot takkan terangkat jadi tak la koyak.

Cuma lepas transfer masuk wad biasa saya muntah dan tumpah darah. Saya tak pasti itu kesan epidural atau apa. Kata doktor ada darah beku yg tak habis keluar. Jadi dia seluk berulang kali untuk keluarkan semua darah beku. Doktor kata nasib jugak saya ambik epidural kalau tidak mmg sakit la diseluk-seluk macam tu. Bila saya sembang-sembang dengan org lain biasa jugak yang muntah dan tumpah darah lepas bersalin walaupun tak ambik epidural.

Sampai sekarang ketika artikel ini ditulis anak saya dah nak masuk 5 tahun. Setakat ini alhamdulillah saya tak mengalami kesan-kesan sampingan menggunakan epidural seperti yang pernah saya baca antaranya sakit belakang dan sakit kepala. Dan kalau ada yang bertanya best sangat ke epidural saya pasti akan jawab AWESOME!! - nak suruh beranak lagi pun boleh. Memang bestlah. 

TETAPI saya sarankan la bg yang kali pertama bersalin cubalah kaedah biasa dulu rasailah bagaimana susahnya ibu kita melahirkan kita then only next you go with epidural.

No comments: