Tuesday, August 20, 2013

Resepi Ayam Goreng Berempah

Walaupun masih dalam mood raya tekak saya macam dah tak larat nak makan lemang rendang lontong nasi minyak semua tu. So ahad lepas saya dah plan nak masak gulai lemak nenas ikan masin gu dia nak buat sambal udang petai.. walaweh sedapp kan.





Ni apa pulak citer pasal ayam berempah keluar gambar lain kah kah kah. Actually ni gambar kami untuk album raya tahun ni belum edit lagi. Saya rampok dari fb sepupu saya. Oleh kerana raya tahun ni tak bergambar famili langsung rasa ralat la pulak. Saya call sepupu saya Syahril Azam photographer tanya boleh tak dia datang buat fotoshot utk kami. Sembang punya sembang dia setuju datang hari Ahad. Saya pun invite dia lunch kat rumah saya.


Bila ada tetamu nak datang saya kena fikir kesesuaian menu ngan tetamu. Kena cari yang agak-agak boleh diterima tekak semua orang. So ayam la kan biasanya majoriti akan makan ayam. Selain dari menu asal saya decide nak tambah menu ayam goreng berempah. Sambal udang petai saya tukar sambal bilis je sebab kadang ada org tak makan udang allergic ada yang tak suka petai sebab bau dia yang "semerbak" tu kan.

Saya ni bukan apa orang kata belajar dari pengalaman. Terkena beberapa kali sediakan menu yang tetamu tak makan. Kita takkan nak tanya makan udang tak makan daging tak makan kuih ke makan berat-berat ke. So sedapat yang boleh bila orang datang sediakan menu yang agak-agak semua orang makan.

Eh! panjang pulak ceritanya so ni resepi Ayam Goreng Berempah

1 ekor ayam
3 labu bawah besar
1 sd besar ketumbar
1 sd besar jintan manis
1 sd besar jintan putih
Serai 3 batang
Rempah kari- agak-agakla ye
Garam
Kunyit
Gula
Sos tiram

Cara-caranya
1. Blender bawang dan serai 
2. Blender kering ketumbar, jintan manis jintan putih 
3. Kemudian gaulkan semua barang yang telah diblend dengan ayam. 
4. Tambahkan serbuk kari, kunyit ,garam, gula sos tiram dan gaul sebati.
5. Perap ayam nak perap semalaman pun boleh 3-4 jam pun boleh 2-3 jam pun boleh cumanya kalau perap kejap sangat kurang berasalah.
6. Sewaktu hendak menggoreng ayam taburkan sekali daun kari dalam setiap gorengan.

Petua@tips
kalau dah boring dengan ayam goreng berempah ni kadang saya pakaikan baju kat ayam tu he he..saya balut dengan daun pandan selepas semua bahan digaul sebati. Perap lah macam biasa hasilnya sedap dan menarikkan.

No comments: