Tuesday, August 27, 2013

Asam Pedas untuk ibu mengandung

Nak citer sikit..saya ni adik beradik semua perempuan sembilan orang semuanya diulangi 9 orang ye :))

Daripada mak saya dia pun 5 beradik semua perempuan. Sampai ke kami 9 beradik dan cucu-cucu abah saya pun perempuan semuanya kecuali saya dapat sorang anak lelaki (itupun alkisahnya "teraccident" -kira accident paling berjayalah ye). Takat ni dia je lah hero yang ada adik-adik saya yang baru kawin baru bersalin pun semuanya dapat anak perempuan.

Terbaru adik saya mengandung tapi kami belum tau lagi jantinanya. Bulan posa hari tu dia bgtau saya nak makan asam pedas. Alamak ibu mengandung dah ngidam le he he..saya suka je dengan permintaan dia tu. Tapi saya cakap kat adik, saya ni kalau masak asam pedas kena rasa-rasa dulu cukup ke tak asam garam baru berani hidang (almaklum org tak pro cam gini lah ha ha). Kalau makanan lain berani je campak-campak masak tak payah rasa. So saya kata nanti tak posa saya masakkan untuk dia.

Jadinya ahad lepas saya beli ikan pari. Saya buat asam pedas tiru-tiru orang je takde berguru ngan sesapa. Sama je lah cam org lain buat cuma saya suka masukkan halba campur. Saya rasa cam orang Perak je suka buat masuk halba campur ni. Bila masuk halba campur dia ada aroma yang lain selain bau daun kesom dan bunga kantan tu. Halba campur tu saya tumis sekali ngan bahan yg saya blender - bawang besar sebiji bawang putih 2 bj kunyit hidup skit dengan belacan skit. Dah tumis agak garing saya masukkan cili kering yang dah di blender. Ikut petua orang johor masak lama cili ni biar masak betul-betul baru tak sakit perut walaupun cili sebenban kita dah boh dalam asam pedas tu. 

So saya tumis biar lama-lama tambah air sikit-sikit tak nak bagi hangus. Dah agak confident baru saya masukkan air kemudian ikannya. Then masukkan bendi. Adik saya pesan dia nak bendi banyak memang banyak jgk la saya bubuh bendi. Kemudian saya masukkan bunga kantan. Dah nak agak lembut bendi saya masukkan daun kesom asam jawa gula garamnya. Last sekali baru saya tambah tomato.Siap!!

Saya kalau ngan asam pedas ni makan nasik ngan kuah je pun jalan hirup-hirup camtu sebab tu saya buat kuahnya banyak seperiuk beso tu. Tapi sorry la bab ambik gambo ni saya selalu lupa sebab mmg dari dulu saya ni bukan jenis suka ambik-ambik gambo. Cuma bila dah berblog ni saya rasa dry je kan klu citer resepi takde gambo. So nanti lah bebila masak saya ambik gambo nya. 

Tapi untuk tidak menghampakan ni saya tayang gambar kami adik beradik daripada 9 tinggal 8 sorang kakak dah meninggal masa kecil.


Post a Comment