Monday, August 19, 2013

Resepi kuih Tako

Saya ada beberapa resepi yang saya sangat suka tapi dah hilang - memang sangat menyedihkan. Lebih-lebih lagi resepi yang hilang tu mmg kalau kita buat jadi sedap. Bila try resepi-resepi baru wpun bahan teknik lebih kurang sama tp tak boleh lawan dengan resepi yang dah hilang tu. Antaranya resepi kek batik, kek lapis asam dan kek lapis kaya. 

So saya rasa the best thing yang saya boleh buat adalah meletakkan resepi-resepi tu kat sini. Kalau takde orang nak baca pun sendiri baca he he..

Resepi kuih Tako ni saya dapat dr kakak yang menjual kuih. Dia setiap hari buat beribu-ribu biji kuih siap ada pembantu lagi. Yang kelakarnya saya kadang order kuih ni dari dia tp ada sekali tu dia kata alah akak tau ko pun boleh buat sendiri ambik la resepi ni bila-bila nak buat senang. Saya pun ibarat orang mengantuk di sorong bantal la kan. Dah tukang buat kuih offer resepi dia. Bukan senang nak dapat peluang ni. Lagipun saya kalau orang tu menjual saya macam tak gamak pulak nak minta resepi kat dia. Setengah orang dia akan berat hati nak bagi kan.

Resepinya mudah je cuma yang leceh nak buat acuan Tako tu sebab guna daun pandan. Kena buat satu-satu kuih ni pulak kecik comel mana cukup sikit kan. So ambik masa la nak buatnya.

Bahan-bahan lapisan bawah
1 cawan tepung jagung
8 cawan air
2 cawan gula - saya kurangkan skit tp kata kawan saya Sar kat blognya kalau buat camgini derhaka resepi namanya kih kih


Bahan-bahan lapisan atas
1 cawan lebih skit tepung jagung
9 cawan santan
garam sikit

Sukatan ni kita akan dapat lebih kurang 50 biji tako tapi bergantung jugak la besar kecik saiz acuan tako yang kita buat tu.

Cara-caranya
1. Campur semua bahan lapisan bawah dulu dan kacau atas api sampai masak.
2. Sebelum itu dalam setiap acuan masukkan sengkuang cina yang dah diracik-racik. Kalau taknak letak pun takpe sebab kadang susah nak jumpa sengkuang cina ni.
3. Kemudian tuang adunan yang sudah masak ke dalam acuan.
4. Selepas itu barulah kita masakkan pula lapisan atasnya dan tuang ke atas adunan pertama tadi. Dah siap mudah je kan.
 

No comments: