Thursday, August 15, 2013

Buffet Ramadhan- RM29++, RM59++, RM99++ mana satu jadi pilihan

Orang dah beraya saya baru nak tulis pasal ramadhan. Bukan apa bulan ramadhan memang sibuk skit dengan aktiviti lain. Nak menulis isu ada tapi masa takde. So dah tenang-tenang puasa sudah raya sudah baru ada masa untuk menulis. Perkara pertama terlintas memang tentang budaya buffet ramadhan.
 
Saban tahun dah semakin menjadi trend kat Msia ni buka puasa di hotel-hotel ataupun restoren. Dengan pilihan menu yang pelbagai siapkan duit je lepas tu tau-tau perut sengkak.

Memanglah kata orang ada duit pilih je lah yang mana berkenan di poket. Lagi mahal lagi banyak pilihan makanannya. Beratus-ratus menu dari makanan utama hinggalah ke pencuci mulut dan juga air tak ketinggalan kambing golek. Melilau mata mengelupur tangan ambik itu ini tak sedar penuh semeja makanan- makan belum tentu habis.

Saya ngan suami ada la setiap tahun bawa anak-anak berbuka puasa di luar dah cuba pelbagai harga dah cuba pelbagai hotel. Memang time lapar tu aduhai semua benda depan mata nak ambik buffet la katakan lagipun dlm hati kata aku bayar mahal ni. Tapi bila umur dah makin menginjak ni saya cuba fikir waras sikit (wah selama hari ni tak waras la aku ni ha ha). Ambik yang patut-patut je dalam kuantiti yang sikit dah kalau nak merasa semua. Cuma tang air tu saya memang tak boleh nak tahan memang nak kena ambik banyak. Biar la suami saya nak kata apa dah memang saya ni buka posa air setangki ha ha.

Bila dah try pelbagai range harga dan hotel saya dapat rasakan yang mana sesuai menjadi pilihan- ni pandangan sendiri la orang lain tu mgkin berbeza-beza ikut citarasa masing-masing. Harga RM99++ tu mmg gah la tgk la hotelnya sekali kan berapa star. Rasa cam kita dikelilingi lautan makanan pusing kiri makanan pusing kanan makanan depan belakang semua makanan lah. Nak makan apa melayu barat cina india jepun jawa mamak keling arab semua ada. Tapi boleh makan@rasa ke semua tu sempat ke larat ke? Yang kita bayar mahal2 tu tak lebih untuk santapan mata je. Berapa percent je dari nilai yang kita bayar tu akhirnya masuk ke anak tekak kita. Tak terdaya derr. Saya sampai sekarang masih ingat time berbuka puasa kat hotel RM100++ tu ada buffet lane yang saya sekadar lalu je betul2 cuci mata dah tak larat nak ambik makanan lagi dah. Bila dah tak larat timbul rasa ralat aku bayar mahal ni tapi bukan untuk santapan perut santapan mata je. Lagi satu yang buat mahal sangat tu sebab sambil berbuka kita dihiburkan dengan artis jemputan. Biasa la hotel byk star akan ambik artis yang ngetop skit kan so kita pun ngetop jugak la membayarnya.

Tahun ni buat pertama kali saya cuba buffet ramadhan RM29++. Mula-mula saya cuak jugak sebab tak pernah try. Memang la ada dinyatakan menunya tapi macam-macam bermain di kepala takut makanan tak cukup la servis tak bagus atau sekadar indah khabar dari rupa. Then bila dah try not bad jugak la. Orang kata berpadanan dengan harganya. Ada menu kambing tp bukan kambing golek lah saya pasti sangat tu kambing frozen sbb geng jiran2 saya rajin panggang kambing. Lagipun mula-mula tu saya wonder camne la restoren ni boleh sediakan kambing golek mahal tu sedangkan harga dia charge murah. Ada menu nasi putih dengan pelbagai deretan lauk pauk kuih muih, roti canai murtabak, kuehteow, mee goreng, nasi ayam dan abc lagi tu tak ketinggalan air berjenis-jenis termasuk teh tarik..nah nak apa lagi padan la ngan harganya tu kan. Cuma bila fikir-fikir balik lebih kurang ngan menu bazar ramadhan. Bezanya bazar ramadhan kita beli semua tu bawa balik makan. Yang ni kita makan di luar - for the sake of berbuka puasa di luar. Boring la jgk kan buka posa kat rumah je sesekali nak jugak tukar angin kata orang.

Pada saya makan di hotel yang pertengahan tak murah dan tak mahal ni range rm50-rm70 berbaloi dan sesuai ngan apa yang kita bayar. Memang menu banyak dan pelbagai tetapi tak la semelimpah yang rm99++ tu. Ada artis tapi taklah pihak hotel ambik artis yang ngetop sangat. So saya rasa just nice lah. Memang tak rasa rugi@ralat sangat. Saya pun takla buat catwalk je kat buffet lane tu hihi.

Apa-apapun kat mana kita makan apa kita makan jangan lupa bersyukur dengan nikmat yang kita dapat. Sememangnya orang yang berpuasa akan mendapat 2 kegembiraan pertama ketika ia berbuka dan kedua ketika bertemu tuhannya..

No comments: