Wednesday, August 21, 2013

Selamat Pengantin Baru Bibik - edisi tak jadi-jadi

Pembantu rumah yang ada ngan saya sekarang ni dah nak masuk tahun kelapan dengan kami. Satu tempoh yang agak lama kira koloborasi paling berjayalah. Lama sebelum saya ambik dia saya pernah jugak ambik sorang bibik. Masa tu dapat yang muda belia Suzie namanya. Pasal apa boleh ingat nama dia sbb glamer beno namanya memang itu nama dia dalam pasport and permit tau. Tapi dapat je duit gaji lesap di hari pertama saya mula nak kerja lepas saya habis pantang. Memang menguji kesabaran. Time kita dok benpantang kat rumah tu takde dia nak lari kita nak mula kerja pulak buat hal. So lepas tu saya tak jadi ambik bibik anak hantar rumah pengasuh je.

Bibik saya yang kedua ni saya ambil masa dah dekat nak puasa. Memang saya susah hati time tu sbb saya baru je berbisnes - tukar profesion dari lecturer jadi makcik kantin kuang-kuang kuang. Bisnes saya pulak time tu tengah meletup-letup gitu. Memang saya sangat perlukan maid. So saya berdoa bersungguh-sungguh pada Allah minta pembantu rumah yang sesuai dan serasi dengan kami. Anak saya setahun sorang masa tu yg tua umur 4 tahun adiknya 3 tahun tengah melasak sangat org Perak kata ngelejat tak reti dok diam. Doa saya dimakbulkan. Memang syukur sangat-sangat kalau tak ok tak kan dia boleh ada ngan kami hingga ke hari ini.

Ramai yang kata saya beruntung dapat bibik yang ok. Ye memang dia ok dan saya tau saya pun majikan yang sangat ok untuk dia. Dia tau apa keja yang patut dia buat - dalam sebulan jadualnya teratur. Basuh telekung, tukar cadar, tukar langsir lap barang hiasan vantage saya, lap kipas, lap tingkap cuci grill tingkap, anginkan kusyen sofa semua tu saya perhatikan dia tetap buat selain kerja-kerja harian. Dan saya sedari mula ambik dia wpun kerajaan masa tu belum ada apa2 cadangan untuk bg cuti kepada bibik saya mmg bg dia cuti-cuti bergaji ok. Setiap kali dia balik ke Indonesia pun kami biaya tambangnya wpun itu takde dlm kontrak. Saya tak pernah paksa dia tidur lewat klu dia rasa nak tidur tidurlah. Saya juga tak pernah tetapkan pukul berapa dia kena bangun tp saya tau dia mmg bangun awal. Kalau ada saudara mara dia yang sakit di sini dia nak melawat saya hantarkan. Pernah dia minta kebenaran untuk jaga saudaranya yang kena denggi di hospital saya izinkan. Siap saya bekalkan dia makanan lagi. Jadi kalau dia nak derhaka jugak tu tak tau la nak kata.

Sejak akhir-akhir ni dia kerap jugak melahirkan keinginan untuk berkahwin. Saya kata kalau dah jodoh takkan saya nak halang. Tapi sebenarnya dalam hati saya ni tuhan je yang tau memang bikin gawat je ni. Serabut jugak kepala saya. Nasib la dia tak cakap ni masa zaman saya jadi makcik kantin dulu kalau tak lg lah huru hara saya. Lama selepas dia bgtau tu saya tunggu-tunggu jugak la bila dia nak kawinnya tapi dia pun senyap saya malas la nak tanya - tak jadi lagi bagus he he. 

Then pada satu petang dia cerita kat saya. Katanya " ibu nasib baik saya tak jadi kawin . Yang nak dijodohkan dengan saya itu pukul isterinya sampai masuk hospital. Hisap dadah sama main judi jugak".

Hah saya pun apa lagi masuk jarum la.."Itu la bik bukan saya tak bagi bibik kawin tapi fikir masak-masak. Kalau kahwin tu menyenangkan hidup bibik ok la tapi kalau dapat yang macam itu sapa yang susah. Ambik masa sikit cari yang betul-betul".

Saya ingat citer kawin stop kat situ. Tup-tup dia kata "ibu saya nak ada majlis".

Kali ni mcm dah iye-iye je dia nak kawin sbb dah plan ada majlis. So hujung minggu tu saya pun wish la Selamat Pengantin Baru Bibik siap bagi duit hadiah kahwin lagi. Kebetulan saya nak balik kampung seminggu. Jadi boleh la dia honeymoon sekali ha ha.

Bila saya balik dari kampung saya pun tanyalah dia macam mana bik suaminya di mana. Dia bgtau tak jadi kawin sbb pengantin lelaki tak sihat. Tunda dulu sampai betul-betul sihat. Tapi lama jugak saya tgk takde pun bibik ni bagtau nak kawinnya bila. End up dia cakap kat saya. "Yang ini pun ibu nasib saya tak jadi kahwin". La nape pulak.. sian pulak saya kat bibik saya ni dah iye-iye nak kahwin tak jadi mesti la patah hatikan. "Kalau saya kahwin dengan dia saya disuruh balik indon jaga cucu-cucunya di sana". 

Memang ada hikmah sebab dia masih bekerja dengan saya renew permit pasport semua saya dah buat untuk dia. Dia fikir senang je nak kahwin tak taunya kita dah keluarkan kos untuk bolehkan dia duduk sini secara sah. Esok-esok dah kawin cakap suami tak ijinkan la macam-macam alasan keluar. Saya serahkan pada Allah segala-segalanya. Memang pun saya kena bersedia takkan selamanya dia dengan kami.

So sampai sekarang tak kahwin lagi la bibik saya tu :)))
Post a Comment