Thursday, February 13, 2014

Serba-salah seorang ibu di zaman moden ni

Saya rasa byk yang saya senaraikan di bawah ni menjadi dilema kepada kita semua. Di satu pihak kita rasa ingin mendidik di satu pihak kita rasa perlu mengikut rentak arus akhirnya yang mana menjadi pilihan kita.

1. Kita tamatkan servis astro di rumah sbb anak-anak asyik dengan dunia kartunnya. Saudara mara datang nak tgk tv cerita lain sikit pun dah susah. Tapi bila kita tamatkan servis dengan harapan untuk mendidik dia beralih pulak tgk cerita kegemarannya di rumah kawan-kawan jiran-jiran atau sedaramara dia pulak. Dah bertenggek siang mlm pagi petang kat rumah orang apa pulak citernya. Pastu kadang-kadang kita terdengar anak kita sembang-sembang ngan kawan-kawannya tetiba ada yg keluarkan topik kartun yg diorang tgk kat astro smlm dah anak kita diam je mati kutu tak tau nak cakap apa sbb dia tak dapat tgk. Atau pun tetiba kita dengar anak kita beria-ria sambung cerita tu macam dia tgk sangat. Tak pasal-pasal anak kita menipu hanya kerana tak nak  ketinggalan berbanding rakannya. So apa pikiran kita??

2. Kita tak belikan pun PS2 ke PS3 ke apa2 game pun kita kata NO kat anak kita sebab takmo dia addicted ngan benda-benda cam gitu. Lagipun kita sendiri dah rasa macam mana teruknya corrupt nya kepala otak ni klu penuh ngan game2 tu. Kegilaan kita terhadap benda-benda tu kita sendiri tau. So taknak anak yg masih lagi belajar tu masuk mcm2 benda cam gitu yg boleh merendahkan prestasinya dalam akademik. Ye lah dah kepala otak penat ngan segala bagai game mananya fokus sangat ngan pelajaran nanti. Tapi tu lah again klu kita tak bagi dia masih lagi boleh dapat benda-benda tu kat luar. So sama jugaklah wpun kita tak beli access masih ada. Jadinya??

3. Dah anak kita merayau merayap bertenggek je rumah orang kita pun tgk apa yg menarik sangat kat rumah orang tu..oo ada tab..oo ada wifi..oo ada game best2...oo ada mainan toys yg hebat2. Kita pun cuba belikan utk anak kita. Tapi sama je bila dah boring dia cari merayap jugak keluar dan diluar sana macam-macam ada. Macam-macam ada itu yg merisaukan kita. Kalau kecik kita risau dia kena culik klu dah besar kita risau mcm-macam perangai boleh jadi bila dah ramai-ramai tu. Tapi saya rasa memang fitrahnya anak-anak seronok bermain bersama kawan-kawan dapat keluar rumah bebas lepas buat aktiviti yg mereka suka. Zaman kita budak-budak  dulu pun cam gitu. Kalau cuti sek seharian main mcm-mcm dengan kawan. Takde masalah apa pun selamat je takde kes culik-culik rogol-rogol. Tapi tgk lah sekarang apa dah jadi.

4. Bila kita susah hati anak keluar je kita umpan pasang wifi kat rumah. Anak boleh melayari internet dengan mudah. Pesan kita dok rumah mama dah pasang internet nak main game ke apa senang. Tapi jgn kita percaya sangat dalam dok diam-diam tak keluar rumah macam-macam dah ditgknya dengan wifi yg kita pasang tu.  So yg ni mungkin pada yg ada servis wifi dirumah sila lah bar laman-laman yg sepatutnya. Niat kita murni takmo anak merayau merayap ke sana sini tak tentu hala. Tapi kalau dh diam-diam ubi berisi kat rumah tu apa cer nya kan. Bahaya oii!!

5. Again bab tab hp atau game tadi. Cuba lah tgk anak zaman sekarang tak boleh hidup agaknya tanpa benda tu. Kalau pegi rumah orang tak kira la sedara mara ke kawan ke masukje umah orang tu salam ngan tuan rumah (klu nak  bersalam) dah tarik-tarik baju mak masing-masing nak minta main tab. Bukannya nak berkomunikasi dengan rakan yg baru jumpa. Layan gajet je. Kalau cam gitu baik duduk rumah je. Tapi klu kita tak belikan anak-anak kita menempek tak malu kat orang pulak. Macam kita ni ibu yg tak memahami kehendak anak-anak. Kedekut sangat kan nanti orang kata handbag mahal-mahal boleh beli anak menyeget je tepi kawan-kawan nak tumpang main sama. Ish konflik betoi la!!

6. Belum lagi ragam anak-anak yg meningkat remaja. Aduhai darah manis anak-anak kita sekarang mengalahkan zaman kita masa muda-muda baru bertunang dulu. Mana taknya baru tingkatan 1 status relationship kat fb engaged with dot dot dot... mak aih! Pastu bahasa kan diri Ma & Pa - Allahhuakbar. Macam mana gayanya tu. Memang dah zaman sekarang kekdahnya semua nak kena ada someone. Kita tak izinkan pun takde makna nya. Tapi tu lah nak mengawal mereka supaya tidak berlaku sesuatu yg tidak diingini. Memang bekalan iman boleh menjadi benteng dan juga doa yg tidak putus putus dari kita. Tapi ingat ungkapan iman senipis kulit bawang. Serius saya rasa ngeri nak fikir klu tetiba anak gadis saya minta izin nak keluar dating (kalo dia minta kalo tak minta taa-tau pepandai je keluar sendiri lg la huhu) 

Banyak lagi rasanya benda-benda yang mendatangkan rasa serba salah kepada kita sebagai seorang ibu. Sesungguhnya menjadi ibu dan bapa di zaman sekarang tersangatlah mencabarnya. Menseimbangkan antara tegas dan lembut antara larangan dan keizinan antara sayang dan didikan. Jika tak dilentur takut terlambat tersilap lentur tersilap tegur bisa patah memang sesungguhnya bukan kerja mudah!



Post a Comment