Friday, February 14, 2014

Resepi Puding Roti versi kukus

Berbanding puding roti yg dibakar dan di makan dengan kastad sos tu tekak saya ni rasa lagi suka yang dikukus. Tekak orang kampung la katakan he he. Lagi pun bukannya apa saya suka sangat buat puding roti ni sebab resepi campak-campak je. Kan saya pernah citer saya suka bebeno ngan resepi campak-campak ni tp buat gerenti jadi.

Most of the time saya buat puding roti bila tgk roti gardenia dah tersadai menghampiri garis penamat tempoh lupusnya. Atau pun klu ada lebihan susu cair sayang la nak buang cam gitu je kan. Macam puding roti yg saya buat hari ni susu cairnya baki dari selepas saya buat ketam telur masin. So jangan membazir kan guna apa yang ada.

Ni resepi campak-campak saya tu cubalah

5 keping roti carik-carikkan rendamkan dengan 1 tin susu cair. Sebelum itu masukkan 4 sudu makan gula ke dalam susu cair dan kacau sampai gula larut barulah dicurah ke roti tadi. Masa saya buat td roti ada 6 keping so saya pakai je 6 keping tu perabih. Pastu susu cair pun tak sampai setin. Jadinya takut pulak keras dah roti lebih susu kurang. So bukak peti ais nampak susu low fat bebudak ni baki diorang mkn ngan cereal pg tadi. Apa lagi ambik tuang je lah dalam adunan tu. Pastu masukkan satu sudu kecik esen vanila- guna penutupnya pun boleh hehe. Kacau dan biarkan dulu. 

Sambil tu pecahkan telur dan godak-godak bg sebati so tuangkan la ke dalam adunan roti ngan susu tadi. Pastu ambik butter takde butter marjerin pun boleh klu butter tu keras ambik potong kecik2 cam cheese tu tabur2kan skit atas puding roti tu. Tabur jugak kismis. Ada orang suka letak cinnamon powder tp saya mmg tak suka itu benda masuk dlm puding roti saya.

So ni gambar sebelum dikukus


and yang ni right after siap





cannot tahan woo dah kena bedal separuh hehe...dahsyat kan sbb yang makan ni me & my daughter je yang lain semua tak makan. 

So simple je kan resepi ni takde nak bersukat bagai. Kukus tu pun korang agak-agak je dlm 15-20 minit saya tak pernah tgk jam pun. Rasa cam dah lama je saya tutup api alhamdulillah tak pernah tak jadi kiranya puding ni tak byk kerenah la so dont worry utk beginner klu nak try..selamat mencuba ye


No comments: