Monday, February 10, 2014

Resepi Ketam telur masin

Mesti ramai yg dah cuba try test buat resepi ni kan. Saya try makan kat kedai je dulu. Bukan apa agak-agak boleh diterima anak tekak baru la berazam nak membuatnya. 1st time try masa tu kat jeti Kuala Perlis (mak aih cam jauh je hehe). Masa tu en suami biasa la ada je nak jumpa orang projek itu ini dia tu. So dah alang2 orang yg dia nak jumpa tu bawa isteri saya and anak-anak ikut sekalilah. Masa try tu saya tgk en suami cam boleh masuk je ngan menu ketam telur masin ni so saya mmg nak kena cubalah. 

Biasa lah sekarang memasak senang je sumber sana sini nak ngan taknak je kan. Cari kat internet magazine tanya kawan tp mungkin sebab saya dah rasi ngan Majalah Saji so resepi dr majalah Saji jugaklah saya try hehe. Tapi cam biasa la suka derhaka resepi kan al maklum kadang yang diminta takde@lupa nak beli tp alhamdulillah rasanya mantop gitu (naik lift tekan sendiri lagii..)

So ni resepi asal dari Majalah Saji

Ketam bunga 3 ekor - saya masak 5 ekor sbb kecik
Halia 2cm dicincang - ni saya belasah je hehe
Bawang putih 4 ulas dicincang - saya jugak tambah bawang merah besar
Mentega 2 sudu
Cili padi 5 tangkai
Daun kari 2 tangkai
Daun ketumbar - saya masuk daun bawang daun sup je
3bj kuning telur masin yg telah direbus dan dihancurkan - saya ambik sekali putihnya
2 sd besar tepung jagung
150ml susu cair - ni pun saya agak-agak je
Garam, gula, lada sulah dan minyak masak utk menggoreng

Caranya
1. Bersihkan ketam potong 2 lumur dengan lada sulah garam dan tepung jagung goreng hingga garing angkat dan ketepikan.

2. Di dalam kuali yang sama  keluarkan minyak dan tinggalkan sedikit kemudian masukkan marjerin. Setelah panas masukkan bawang putih dan halia yg telah dicincang. Tumis hingga garing

3. Masukkan  daun kari dan cili api. Biarkan sebentar kemudian masukkan telur masin yang telah dicincang tadi. Kacau sebati

4. Masukkan pula susu cair. Gaul rata tambah lada sulah dan gula secukup rasa. Masukkan ketam yang telah digoreng tadi dan kacau bg mesra semuanya.

5. Tutup api dan masukkan daun ketumbar gaul rata. Sedia utk di hidang dengan nasi panas-panas

Memang sedap lah. Saya rasa klu kita tak masukkan ketam pun nak buat telur masin masak mcm ni pun sedaplah sebab ada rasa lemak-lemak pedas manis masin. Cuba lahh...

p/s opps!! bab gambar sorry la ye lupa nak snap ghairah sangat nak makan tadi haha tau-tau dah licin

 

No comments: