Thursday, November 7, 2013

Sejauhmana cakap-cakap orang relevan dengan diri kita

 
Dalam hidup bermasyarakat di Malaysia ni saya rasa yang susahnya ada lah menangani cakap-cakap orang terhadap diri kita. Kita jadi serba salah serba tak kena kan nak kena dengar nak kena terima ke nak buat pekak buat dekk je ke. Mungkin ada perkara kita rasa boleh je buat tak tau tapi kalau lama-lama kalau selalu sangat melangau kat telinga kita ni mula la kita rasa semacam kan.

Kadang saya rasa tak paham kenapa ada spesis yang suka melangau ni. Kalau melangau benda baik tu lain. Dah orang buat salah kita yang dekat yang tau mmg wajib menegur. Ni yang jenis benda-benda diluar kawalan contohnya soalan-soalan cepumas seperti

1. nape la kamu ni tak kawin-kawin  umur dh 39 tahun bukannya muda lagi
2. kamu ni gatal sangat dah ke umur baru 19 dah nak kawin
3. kamu ni asyik beranak je tiap -tiap tahun tak makan pil perancang ke
4. bila la kamu nak beranaknya orang lain dah beranak pinak
5. kamu ni nape kurus bebeno makan hati ke
6. kamu ni nape gemuk gedempol jaga le badan tu nanti laki lari
7. kamu ni anak berderet perempuan apa la sialnya
8. anak kamu ni semua lelaki sapa la nak menolong kamu buat keja umah nanti

ni baru sikit je saya senaraikan saya pasti macam-macam soalan yg kita takde jawapan tapi orang suka timbulkan. Saya dah melaluinya. Sebaik tamat universiti saya dh dengar cakap-cakap ha cepat la kawin kamu tu bukannya muda lagi - hello I baru 24 tahun bukannya 42 (cakap dlm hati je lah) . Tapi bila saya cepat je nak bertunang dan tak sampai setahun lepas bertunang saya nak kawin ada jugak cakap laa  baru keja dah nak kawin. Duit gaji sendiri pun belum puas enjoy - so what? suka hati la kan duit gaji kita dah kalau kita rasa kawin tu pun satu cara utk enjoy (memang enjoy pun ha ha) duit gaji apa salahnya.  

Then lepas kawin saya ngan suami decide kami nak berdua-duan dulu he he. Lagipun masa tu ekonomi belum betul-betul kukuh sbb kami grad time ressation. Memang la anak tu rezeki tp rezeki tak kan datang bergolek kan kena usaha kena plan. So it takes about 1 year utk kitaorang "buat anak". Jadinya dalam masa 1 tahun tu desing-desing jugak la telinga ni. Ada yang kata ni kena gi kursus ni kursus camne nak buat anak. Walaupun ayat tu dinyatakan secara gelak-gelak mungkin just for fun tapi cam sakit je telinga ni dengar. Dalam hati masa tu kata nanti la esok ko tengok la aku beranak. Bila saya pregnant anak yang sulung wah semua orang cam bersyukur akhirnya saya pregnant. Dlm hati saya dengan arrogantnya (tak sangka I miss arrogant you ha ha) ckp ni aku plan kalau aku tak plan hari ni kawin esok lusa dah pregnant dah!! He he ni ayat geram sebenarnya saya mmg percaya semua tu ketentuan Allah.

Lepas lahirkan anak sulung girl - yet still another girl in my family. Kenapa saya cakap macam ni sbb mcm pressure skit  keturunan kami takde lelaki semua perempuan dr anak sampai ke cucu. Saya sian sangat2 dengan mak dan abah..see mcm mana cakap-cakap orang memberi kesan pada kita. Padahal saya baru bersalin anak yang sulung masih ada lagi 2,3,4,5,6 chances (mak aih nak beranak sampai 6 kali ke hihi) utk anak lelaki. Tetapi akibat mulut-mulut langau ni tempiasnya mmg cukup kuat. So berbalik pada citer saya lepas bersalin anak sulung abis pantang je baby nak masuk 4 bulan saya pregnant lagi. Aduh masa tu mmg saya sendiri pun terkezut terkujat. Tak bersedia serius tak sangka. Tapi tu lah dah rezeki Allah nak bagi kita terima dengan redha. Cumanya again mulut-mulut terlebih insuran. Dulu time aku tak beranak korang sibuk bising tanya nape tak beranak. Sekarang dari 1 nak jadi 2 sibuk jugak. 

Kalau nak tau dua-dua anak saya bersalin dekat nak puasa jadi bila raya je 2 tahun berturut-turut orang datang umah mak tgk saya dapat baby. Wah sedap la saya jadi bahan kan. Cuma nya nasib saya agak baik yg no 2 saya dapat baby boy pecah tradisi family - alhamdulillah wpun kami kata tak kisah anak lelaki ke perempuan sekurang-kurangnya dapat jugak tgk mak dan abah saya happy dpt cucu lelaki. Itu pun timbul jugak ckp2 bila anak saya tu lambat bebeno blh berjalannya. 1 tahun 4 bulan baru dia blh berjalan lancar. Saya tak kisah pun sbb tau keupayaan baby berbeza-beza unfair nak samakan diorang kakaknya umur 9 bln dh terkedek-kedek berjalan. Mak saya la sedih dan risau masa tu sebab orang kampung kata keluarga kami tak rasi anak lelaki so anak saya tu asyik sakit dan nampak cam lembek je. Geram je dengar nya kan.

Jadi bila dh dapat 2 anak yg ala-ala kembar saya ngan suami kata nak kena fokus kat dua-dua anak saya ni klu tidak sian kakaknya belum sempat manja dh ada adik. So memang kami rehat panjang maksudnya saya la dh ala-ala tutup kilang masa tu. Kena pulak anak saya dua-dua melasak ligatnya jangan cakap. Dalam masa tu ramai menanya anak dah besar taknak tambah ke. So citer cakap orang ni tak habis di situ saje dan saya tau tak kan habis. Dulu takde anak orang tanya ada anak dapat kerap pun orang tanya lama tak beranak pun orang tanya jugak abih camne.

Sebenarnya apapun cakap-cakap orang terhadap diri kita kitalah yang menentukannya. Fikir-fikirkan mana yang boleh pakai mana yang tak boleh pakai. Kadang memang ada betulnya apa yang orang cakap tu. Jangan pulak sampai kita ego kita kata orang tu asyik nak cari salah kita macam la dia tu baik sangat. Tarik nafas dalam-dalam duduk diam-diam renung-renungkan apa yang diperkatakan. Cuma saya rasa kalau soalan-soalan bengong mcm bila nak kawin nape tak dapat anak tu tak payah buang masa  la nak fikir. Lagi difikir lagi sakit hati. Saya kalau boleh orang yang sibuk sangat tanya soalan cam gitu nak bagi tamparan wanita je kat dia. Otak letak kat kepala...kepala lutut tu yg blh keluar ayat mcm tu.

Panjang saya bercerita bukannya apa saya rasa simpati dengan mereka yang menjadi mangsa mulut-mulut longkang ni. Hanya orang yang melaluinya sahaja yang akan lebih memahami. Tapi klu kita letakkan diri kita di tempat mereka dan cuba memahami menyelami isi hati mereka dunia akan lebih aman!

No comments: