Monday, November 18, 2013

BFF

Saya mulakan dengan menyatakan...

 

"Teman yang baik adalah teman yang membantu bukan membuntu yang sentiasa ada saat semua pergi yang berani menyatakan benar meski pahit untuk ditelan"


Beruntunglah kita kalau kita dikelilingi teman sebegini dan alangkah bagusnya jika kita juga berusaha menjadi teman yang sebegitu. Bukan apa hubungan antara teman akan lebih bermakna jika kedua-duanya saling membantu dan menghormati ikatan yg dibina.

Pasti kita akan berasa sangat bersyukur jika dapat teman yang sentiasa dapat membantu kita tapi dalam masa yang sama jangan pulak kita ambil kesempatan atas budi baik teman kita. Saya rasa kita sendiri boleh beza antara saat kecemasan yang kita perlukan bantuan rakan atau sebaliknya. Kalau dah selalu sangat kecemasannya saya rasa bukan lagi kecemasan tp kawan kita yang cemas sebab asyik-asyik nak bantu kita dia pulak jadi buntu.

Teman yang sentiasa ada saat semua pergi yang menemani suka duka kita - hargailah dia. Jangan hanya kesalahan kecil, silap paham atau cakap-cakap orang kita akhirnya meninggalkan kawan kita. Andai kita rasa kecil hati nak marah atau sebagainya kenang-kenangkan imbas imbau saat sukar kita siapa yang disisi. Takkan tiada rasa sekelumit sayang kita dan terima kasih kita pada dia. Melainkan kita ni masuk kategori spesis tak kenang budi elok sangatla kita buat macam tu. Masa kita susah kawan tu yang tolong kita buat itu ini untuk kita. Bila kita senang sikit kita cari kawan lain untuk berseronok

Dia yang berani menyatakan yang benar adalah teman sejati. Tapi berapa ramai yang sanggup berbuat begitu . Kalau tanya pada saya sendiri makin rapat seseorang dengan kita makin berat hati kita untuk menegur kesilapannya. Kita takut dia terasa dan malu dengan kita. Kita tercari-cari bagaimana cara yang paling sesuai untuk menegur kesilapan BFF kita tu. Terkadang mungkin sampai menggunakan orang ketiga. Tapi klu rakan kita menyatakan yg benar bagaimana reaksi kita. Bolehkah kita menerima dengan berlapang dada atas apa jua teguran nasihat dan kenyataan. Saya rasa beruntunglah kalau kita dapat kawan yang berani menegur kesilapan kita. Belajarlah menerima teguran dan kritikan sebab teguran dan kritikan yg datang dari orang yg paling hampir dengan kita itu datang dari hatinya yang ikhlas yang ingin melihat rakannya berada dilandasan yang betul. Dialah BFF kita now and forever.


Post a Comment