Thursday, July 17, 2014

Petua Hilangkan bau durian dlm kereta sewaktu dlm perjalanan

Petua ni saya apply last week masa balik kampung buka posa ngan family. Abah saya biasa la tau menantunya suka durian jadi dia simpankan. So bila saya nak gerak ke umah mak mentua dia kopekkan durian tu dan masukkan dlm tupperware sbb kami nak buka posa di rumah mentua saya.

Kalau ikut saya cam tak mau bawak benda-benda bau ni sbb kereta kami jenis yg takdak bonet tu. So aromanya nanti tau je lah. Cuma apa yang saya buat bungkus balut tebal-tebal durian yg dlm tupperware tu dgn harapan dpt kurangkan skit baunya nanti.

Jadi bila dah gerak dr umah mak saya masuk je hiway PLUS belum sempat sampai Taiping pun dah mula semerbak baunya. Suami saya buka tingkap skit tp tak lah membantu sangat. Tiba-tiba dia ckp ngan saya jiran kami ada bgtau cuba masukkan roti putih@gardenia tu (apa-apa brand roti pun blh) dlm bungkusan durian. Carik-carikkan roti tu. Kebetulan mmg ada roti tu dlm kereta sbb say standby utk anak saya yg umur 6 tahun tu takut dia lapar dlm perjalanan. 

So saya pun cuba la buat ambik 3 keping roti gardenia carik-carik masukkan dlm bungkusan durian tu. Then tak lama pun bau terus hilang. Sampailah kami tiba di Kedah bau tu mmg takde langsung. Jadi sapa yg selalu bawa durian dlm kereta blh la cuba petua ni ye.

No comments: