Sunday, January 5, 2014

Tahun baru dan azamku

Memang dah sinonim tahun baru mesti ada azamkan. Bagus sebenarnya buat gitu at least ada benda yg kita target. Dan mestilah kita akan berusaha utk capai target tu ye dak!

Tapi kalo saya pecah rahsia korang yg baca jangan la kutuk I pulak ye. Saya rasa lama dah saya tak pernah ada apa-apa azam di tahun baru...serius saya tak pernah fikir apa-apapun. Yang saya fikir masuk tahun baru umur bertambah. Mana taknya daku dilahirkan pada 2 Januari 1974 ha ha.. Apa-apapun rasa syukur sangat dengan nikmat umur yang Allah pinjamkan tu. Bukan apa bila tgk rakan-rakan yang sudah mendahului terasa bertuahnya diberi pinjam nikmat yg lebih lama berada dibumiNya ini.

Berbalik pada cite azam tadi bukan la bermaksud saya takde azam langsung cuma tika dan saatnya saya berazam tu tidak mengambil tahun sebagai pembolehubahnya (cewah cakap ngalahkan cikgu he he). Sebagai contohnya dulu masa zaman mengajar bebudak kolej. Bila start new semester tgk muka student saya masuk je kelas yang pertama dari situ keluar la azam dalam diri saya nak buat apa dgn bebudak yg dlm kelas tu. So nasib la masa tu awal tahun ke tgh tahun ke ujung tahun ke time tu la saya pasang azam saya.

Ataupun bila saya rasa saya ada buat sesuatu yang tak berapa nak baik kat suami saya cam contohnya tertinggi suara ke termarah ke terrrr...lupa memacam benda sampai nyusahkan dia cepat-cepat saya tanam azam taknak ulang lagi benda tu. Serius yang ni mmg saya semat dlm hati sungguh-sungguh. Cuba sedaya upaya. Hempas pulas tuh...yet mesti bab lupa tu susah skit la. Tapi saya tau skrg getting better he he. Saya rasa ni semua hasil dari azam saya tu lah.

Kalau saya ingat-ingat kembali banyak jugaklah azam saya agak berhasil menggunakan teknik azam semasa berbanding azam tahun baru ni . Walaupun bukanlah 100% tp saya rasa cara ni lebih berkesan. Selalu review atau muhasabah diri apa yg tak ok dan teruskan tanam azam untuk berubah masa tu jugak. Jangan tunggu tahun baru atau tahun depannya susah nak jadi tu he he.

Tapi tu lah lain orang lain cara. Buat la apa-apa cara yang sesuai serasi dengan diri sendiri. Janji hasilnya tu menjadi. So pada yang dah berazam selamat menunaikan azammu zam zam ala kazam!! 

No comments: