Friday, September 12, 2014

Cuti sekolah kali ini

Esok dah start cuti sekolah dan tadi saya p pkns shah alam..beli buku latihan Sains dan English. Tak pasal-pasalkan kena beli lagi beli tu tak kisah lah bukan mahal mana sangat pun. Yang siannya anak-anak kitalah. Memang raut muka anak saya dia kecewa sangat macam nak menangis dah sejurus dia tau kena ulang paper Sains ngan English tu. Betul kata kawan saya moral support sangat penting. Saya ayahnya dan kakaknya cakap macam-macam kat dia yang baik-baik yang semangat-semangat gitu. Kakak siap cakap kalau kakak lah seronoknya kakak blh baca buku lagi buat latihan lagi. Saya tau tu ayat kakak nak pujuk je kalo kena kat kakaknya pun mau ngamuk haha.

Ntah apa la yang diorang kemaruk sangat nak bocorkan soalan UPSR ni. Bukannya kalo dpt 5A boleh terus lompat g masuk universiti pun. Ye lah ranking sek sasaran semua tu penting. Bangga sangat la kan dgn bilangan yg ramai dapat 5A semua kembang lubang idung masuk tv surat khabar berita-berita bertebaran di laman alam maya ni. Penting sangat sehingga mengorbankan hati dan perasaan anak-anak kecik kita. 

Seorang guru besar di sebuah sek anak-anak orang asli menulis betapa mereka telah mengeluarkan belanja untuk makan minum para cikgu dan pelajar yg berkampung di sek sepanjang peperiksaan berjalan. Guru dan para pelajar tidur di sekolah semata-mata untuk memastikan pelajar dapat menduduki peperiksaan.

Mungkin apa yg berlaku dapat memberi pengajaran kepada tukang bocor. Seorang penulis di sebuah surat khabar menyatakan soalan bocor adalah sesuatu yang memalukan tetapi bukanlah mengejutkan. Dalam maknanya tu.

Dan tugas berat ibu bapa guru-guru adalah memastikan kelangsungan semangat anak-anak. Saya tak ke mana-mana cuti ni balik kampung pun tak. Hari ni saya biarkan anak bujang saya tu lepas bebas dari buku. Biarlah dia berleka-leka seketika sebelum perlahan-lahan menariknya semula ke alam study...ngan maknya pun kena lah ulang sekali huhu

No comments: