Tuesday, September 23, 2014

Reaksi anak bila Maths UPSR pun bocor

Saya teringat terbaca tajuk Matematik UPSR diambang kebocoran masa kecoh2 kes Subjek Sains dan English hari tu. Masa tu saya cakap dlm hati jgnlah disahkan bocor sian kat anak-anak. Jenuh la weh subjek maths nak mengira bagai kalau kena ulang. 

Lama lepas tu senyap rasa lega sbb hanya Sains dan English. Tapi ingatkan senyap selamat ini kali peribahasa diam-diam ubi tp berisi tu sangat menyakitkan hati. Tau-tau keluar news Maths pun kebocoran!!! Kena ulang tarikh lepas raya aji pulak tu.

Reaksi anak saya - menangis mengamuk sepak-sepak meja dan langsung terbaring merebahkan dirinya atas lantai menangis teresak-esak. At first ibu tak tau nak buat apa. Bagi dia lepas dulu geramnya tu. Kakak pun tgk je. Kemudian saya duduk bersamanya dilantai. Saya riba kepalanya sambil mengusap rambutnya dan dia terus menangis. Saya dpt melihat kakak yg memerhati adiknya juga sebak merah padam muka kakak menahan air mata. 

Sambil sebak-sebak anak saya berkata abang dah buat elok dah maths tu abg taknak buat lagi. Memang sangat menyedihkan. Mungkin bg ibu-ibu yg mengalami nasib yg sama akan lebih mengerti. Anak saya mmg sangat kecewa dengan apa yang berlaku. Sebagai ibu apa lagi yg blh kita lakukan selain memberi kata-kata semangat dan perangsang. Tapi bkn semudah itu. 

Kepada ibu-ibu diluar sana marilah kita berdoa moga anak-anak kita diberi ketenangan dan dipermudahkan oleh Allah S.W.T. Mereka masih kecil dan belum mengerti "permainan" ini tetapi merekalah yang paling terkesan.

No comments: