Sunday, September 28, 2014

Akhirnya shepherd pai in the house

Hajat nak buat shepherd pai ni lama dah tp asyik tertangguh je sampaikan dah berapa kali beli barang tak muncul-muncul jugak itu pai.

Siang tadi mmg agak bz ngan kerja tp semangat nak buat membara akhirnya menjadi jugak. Asalnya saya dapat resepi ni dr seorang kenalan di fb Kak Azlinawati Abd Aziz. Then ada jugakla saya google skit2 tgk sana sini. Tapi sorrylah 1st time buat pai ni lepas siap masing-masing ngap-ngap bagi jiran skit sorang abiss seloyang hehe tak sempat ambik gambo pun. So just share resepi..actually nak kata resepi la sangat tak jugak sbb sukatannya tak bersukat sangat pun. Dalam erti kata lain resepi sesedap rasa sendiri hehe.

Bahan kentang
5-6 biji kentang
Fresh milk
Butter

Rebus sampai empuk saya rebus ngan kulitnya sekali so senang nak kopek kulit dia bila dah lembut. Pastu lecek-lecek sampai hancur. Pastu masukkan fresh milk ni pun agak-agak je tgk sampai doh kentang jd lembut dan agak creamy mcm whipped potato kfc tu. Saya ada tgk sorang blogger ni dia tulis stgh cawan susu tp dia ada jugak cakap jgn tuang habis tuang skit2 dulu klu tgk dh ok tak pyh habiskan susu tu. Klu tk ok tambah lagi susu so mmg kesimpulannya ikut sesedap rasa sampai menjadi. Then tambahkan butter dalam 2-3 sudu butter ni kita biarkan dulu dia mencair dlm suhu bilik. Jangan pulak masukkan butter yang keras baru keluar dr peti ais tu nanti dia tak mesra ngan kentang kita. Dah selesai tu blh la buatkan intinya pulak.

Bahan inti
Mince beef@chicken - saya guna Ramly 400gm
1 paket serbuk instant Mushroom Soup - saya guna Cambell Soup 
Bawang holland
Serbuk lada hitam - saya guna yg ori lada hitam biji then saya blender. Ada resepi tulis 1 sudu kecik ada yg buat1/2 sudu kecik. Saya tak berani nak letak byk takut berasap so mmg agak-agak gitu skit je
Serbuk lada sulah - yg ni pun sama guna lada putih ori then blender
Garam gula secukup rasa
Cendawan butang, mix vege, capsicum - tp satu pun saya tak bubuh sbb anak boy saya tu tak suka benda-benda ni

Cara-cara
Saya panaskan butter campur minyak skit (saje nak bg bau wangi tu guna butter) tumis bawang. Kemudian masukkan mince beef. Kacau-kacau pastu masukkan instant mushroom soup yg telah dibancuh dgn air terlebih dahulu. Pesan kak azlina jgn bg daging ni berair tapi bila saya kacau-kacau nampak cam berair la pulak. So saya ambik tepung jagung bancuh skit ngan air campur ngan daging tu nak bg dia pekat. Pastu perasakan dgn lada hitam lada sulah garam gula semua tu. Dah siap intinya.

Ambik loyang lenserkan ngan butter. Resepi asal masukkan daging dan tekan mampat. Tapi saya letakkan dulu selapis kentang lecek sbb saya suka makan kentangnya. Pastu baru saya masukkan inti daging tadi. Pastu baru lapisan akhir atas sekali kentangnya. Selesai..eh memandangkan anak beranak sume suka cheese so saya tabur2 mozzarella ngan cheddar kat atas.

Bakar lebih kurang 20 minit@sampai cheese melt. So dah siap saya suka makan masa panas-panas. Cuma cam rasa kurang pedas mgkin next buat tambah skit lagi lada hitam :)



















No comments: