Tuesday, September 2, 2014

Lagi citer pasal menu open house

Citer pasal raya di bulan zulkaedah?? .. boleh la sbb citer ni peram lama baru ada kesempatan nak tulis betul-betul.

Raya kali ni buat pertama kalinya sejak 8 tahun saya merayakannya tanpa bibik. Amboi peri penting beno ye bibik dalam hidup saya ye haha. Bukan apa jenuh saya fikir macam mana saya nak buat open house yang berjalan lancar tanpa bantuan si bibik tu huhu. Biasanya lepas balik je dr cuti raya dr kampung dah rancak dah kepala ni plan nak buat bila menu apa nak jemput sapa. Tapi kali ni saya jem!!.

Lepas sorang-sorang jiran buat makan-makan jamu jiran jamu kawan-kawan sedara mara saya senyap je. Hinggalah minggu akhir syawal kami (saya ngan en suami) buat keputusan jemput jiran-jiran adik beradik je datang rumah...dan saya come out ngan idea buat breakfast jemputan bermula jam 9.30pg. Ada ke org buat breakfast cum open house??? jawapannya ada aku kesah haha.

Dah temanya breakfast kena la makanan pun seangkatan ngan tema. So main menu saya nasi lemak hijau daun pandan. Ni en suami yang suruh buat sbb dia tau nasi lemak saya warnanya hijau (blend je daun pandan berlambak kat belakang rumah tu..daun pandan bibik yang tanam ). Biasa saya gu kan nasi lemak ngan ayam goreng berempah tp this time 'masak' saya klu nk buat ayam - nak membasuhnya nak memerap nak menggoreng lg tak kuasa huhu dulu semua bibik yg buat. So saya pujuk en suami saya nak buat sambal sardin hehe. Teruk kan saya fikir nak senang je. Tumis bawang holland + bawang putih cili api bukak tin tuang dah jadi kih kih kih.


Tapinya yg paling senang lagi end up saya order je nasi lemak tu ngan sambal kat sorang kakak ni. Abih citer (cuma saya minta kakak tu kekalkan warna hijau kat nasi tu siap aku bg daun pandan kat kakak tu hehe)


Then ntah macam mana saya rasa cam nak buat ala-ala buffet breakfast hotel sbb kalau tak nampak cam biasa je kan. Sian jiran-jiran I pepagi buta kena bangun tau-tau menu nya mendem je kan. Jadi terkeluar la idea-idea cam gini   

Side dish spaghetti bolognese dan kuih-muih.

Sengaja guna fettuccine  nampak lain skit (konon semua benda nak nampak lain haha). Kuih saya order je cucur badak ngan pulut panggang plus saya buat jugak la agar-agar lumut tu kang semua tuduh saya malas semua nak order je.



Pastu saya create bread corner & pinjam toaster jiran lagi tu (tq Ina my caring neighbour). Saya letak kat situ butter, strawberry jem dgn kaya. Saya jugak letak tuna mayo, egg mayo dan serunding ikan. Pelengkap bread corner ada baked bean, scramble egg & sosej. So pepandai la korang nak create your own sandwich ye. Opps!! ada jugak telur separuh masak bersekali pepper ngan kicap gitu :)

 

Untuk budak-budak saya sediakan cereal dengan susu. Mangkuk baru je rasmi beli kat IKEA haha. Tq cik ruby tolong tambah mangkuk  cik yani beli 18 bj je ari tu (budget le korang lepas rayakan).


Yang bestnya air dibuat dgn penuh kasih saya oleh adik saya - TEH TARIK. Mestilah ada teh tarik dah makan nasi lemak baru puas hatikan ada teh tarik. Tq kat adinda saya Rina yang bertungkus lumus tak keluar dapo menolong kakaknya ini yang sangat nerbes nk buat open house tanpa bibik haha. Air hari tu air 3 rasa - Teh tarik, Teh O ngan oren.


Awal pagi alhamdulillah dah ready. Tetamu datang bertali arus kita pun tambah itu tambah ini seronok sangat. Perancangan awal buat breakfast je tapi berlarutan sampai ke petang itu yg bila malam pengsaaannn...kalo la ada bibik hermm. Apa pun nasib baik ada adik-adik ipar duai mak yang banyak menolong saya. Sian kat abah demam-demam terbaring dalam bilik gagahkan diri dia datang jugak ke rumah anaknya. Sempat jugak saya terfikir mcmana tahun depan kalau itu bibik masih takde apa pulak la idea open house saya huhu

No comments: