Tuesday, October 14, 2014

Teringat hampir-hampir menjadi mangsa tsunami

Setiap kali menonton atau membaca apa2 yang berkaitan dgn tsunami saya past teringat bagaimana saya jugak sebenarnya hampir-hampir menjadi mangsa. Tapi tu lah kuasa Allah takdir Qada dan Qadarnya mengatasi segala. Ternyata umur kami sekeluarga masih dipanjangkan oleh Allah S.W.T. Syukur yang teramat sangat masih dipinjamkan nyawa hayat hingga ke hari ini.

Sehari sebelum kejadian suami bgtau dia ada meeting di Pulau Pinang. Jadi dia ajak saya ikut. Memandangkan masa tu saya ada 2 org anak yg hyper dan jaraknya selang setahun je saya mmg tak berani berjalan tanpa suami saya. Jadi suami cadangkan kami singgah di umah mak saya dan ambik adik saya yg 2 orang tu buat peneman saya. Suami nak suruh kami lepak berkelah di Pantai Batu Feringgi tu sambil menunggu dia habis meeting.Lepas tu blh la pusing-pusing Penang katanya.

Kami sampai di rumah mak saya sudah agak lewat malam. Sempat jugak saya bgtau adik-adik jom ikut saya pergi berkelah kat Batu Feringgi tp kena keluar awal pagilah. Selalunya adik-adik saya kalau saya ajak berjalan melompat je deme (deme bahasa org Perak bermaksud mereka) . Tapi kali ni saya tgk adik-adik saya macam acuh tak acuh je. Actually saya pun dlm hati tak le excited sangat. So saya tak beria-ia la mengajak adik-adik saya tu. Memang ntah la rasa cam malas sangat nak pegi. Saya rasa tu 1st time sejak kami kawin suami ajak berjalan saya rasa malas nak ikut. So mlm tu sblm tido saya fikir2 jugak nak pegi ke tak then saya ckp kat diri sendiri tgk esok lah klu bangun pagi rasa nak pegi saya ikut klu tak taklah.

Memanglah semuanya di gerakkan oleh Allah. Pagi tu saya rasa malas betul nak bangun. Apa pun saya tak prepare. Bila gi bilik adik-adik diorang pun dgn mata pejam-pejam cakap taknak ikutlah. So saya bgtau suami suruh dia je gi meeting. Saya biasalah  1 hari kat kampung saya langsung tak dengar radio ke tgk tv ke langsung tak tau apa cerita hari tu. Dok sembang ngan mak abah je masak makan tu je keja kami. Tak silap saya dlm kul 2 camtu suami saya dh sampai semula ke umah mak saya. Cepat dia habis meetingnya. Sampai umah mak suami saya penat terus layan tido so dia pun sama lah cam saya langsung tak dengar news hari tu.

Malam tu lepas maghrib kami bertolak balik dr umah mak saya. Dalam kereta bila on je radio dengar kecoh berita pasal tsunami ni. Mula saya ingat kat Aceh je. Saya ingat biasa-biasa je. Memang langsung tak terbayang di fikiran saya siang tadi satu kejadian yg maha dahsyat telah berlaku. Kami terus dengar-dengar gitu je lah berita tu. Update demi update sehinggalah dj  radio mengulas tsunami melanda Pantai Batu Feringgi. Masa tu saya ingat lagi saya cakap kat suami Ya Allah bang nasib baik kami tak ikut tadi kalau tak... . Saya terbayang macamana la saya nak selamatkan anak-anak adik-adik. Teringat sekeluarga yang sedang berkelah di pantai ketika itu kehilangan 5 org anaknya sekaligus.

Tsunami yg melanda mmg tragis apapun saya bersyukur sangat-sangat seolah-olah kami diberi peluang nyawa kedua. Semoga kami tergolong dalam hamba-Nya yang tau mensyukuri dan menginsafi nikmat dan rahmat dariMu Ya Allah.



 



 

No comments: