Tuesday, December 10, 2013

Bermalam di Ranau Sabah@Maya Homestay

Masa kunjungan yang pertama di Sabah 2 tahun lepas saya bermalam di Kundasang. Masa tu saya booking Ceyln Resort. Memang zero knowledge pasal resort ni tapi saya booking sbb terpesona dengan gambar2 dlm internet he..he.. Tapi alhamdulillah tak menghampakan. 

Cuma tak sangka rupa-rupanya saya booking resort di puncak bukit nasib la masa tu kereta yg kami dapat tu Estima klu tak jenuh nak kerabat (bahasa org kedah utk panjat) bukit tu. Harga semalam utk 1 bilik rm250++ ni tak termasuk extra mattress ngan selimut. Mula ingat takpe tk ambik extra tilam ngan selimut tp sejuk giler masa tu so ambik jugaklah.

 nyaman je kat sini terasa segarnya udara




dari depan balkoni rumah




So masa nak mencari homestay untuk kunjungan kali ni kami dapat beberapa tempat dan akhirnya pilih Maya Homestay yang berada di Ranau. Harga 1 mlm rm250 tp klu pegi bukan time cuti sek hari biasa je RM200. Adik saya yg belajar kat UMS tu dia kata ok location homestay tu sbb dekat2 dengan tempat2 yang kami nak pegi nanti. 

Kami sampai dah gelap actually bukan la lewat baru dlm kul 7 gitu tp kat sana dah gelap gelita. Memandangkan dah gelap mmg tak dapat nak cari rumah tu wpun dengan bantuan adik saya yang dh biasa kat sana. Tuan rumah suruh kami tunggu je kat tepi jalan dia datang jemput. Kami dibawa naik ke tingkat atas. Memang besar luas dan selesa rumah ni. Ruang tamu nya lah yang kami paling suka sebab besar giler saya rasa berpuluh orang boleh tido kat ruang tamu tu. Tuan rumah jugak sediakan banyak tilam besar dan kecil tanpa apa-apa charge tambahan. Cuma bantal ngan selimut takde extra. Nasib la Ranau ni tak sejuk macam Kundasang kalau tidak hermmm FROZEN ha ha... 

Kalau korang nak tau detail pasal homestay ni taip je Maya Homestay ada la keluar blog dia ngan fb dia kat situ ada contact no detail (cuma blog mcm tak kerap di update) ...mak malas nak copy nak he he..


Ni gambar di luar Maya Homestay





No comments: