Tuesday, December 17, 2013

Rumah Terbalik@sabah

Rumah Terbalik yang terletak di Sabah adalah merupakan Rumah Terbalik yang pertama seumpamanya di Malaysia serta di Asia Tenggara dan yang ke 5 di dunia - 3 di Eropah dan 1 lagi di Jepun. Ia adalah milik harta persendirian ye bukan under kerajaan. Rumah ini siap sepenuhnya pada awal 2012. Lokasi Rumah Terbalik secara lebih tepatnya adalah di Kg Telibong Km21, Jalan Telibong Tamparuli Sabah.


Tiket masuk rm10 utk dewasa dan rm5 untuk kanak-kanak 3-12 tahun, bawah 3 tahun free. Kita akan dibawa masuk secara berkumpulan dan hanya dibenarkan untuk mengambil gambar bahagian luar rumah sahaja. Manakala bahagian dalam kita tidak dibenarkan mengambil apa-apa gambar. Menariknya sebelum di bawa masuk ke rumah tersebut ada 2 acara kecil yang perlu dilakukan oleh kumpulan pelawat 


Tengok la tu cucu atok dah siap nak tepuk tangan tgk atok dia ketuk gong he he

Selepas ketuk gong kami di bawa ke pintu rumah. Di sini lagi sekali sebelum masuk salah seorang anggota rombongan di minta mengetuk pintu masuk pula.


So tadi atok yang ketuk gong sekarang cucunya pulak ketuk pintu . Dah lepas ketuk pintu ni barulah org di dalam bukakkan pintu dan benarkan kita masuk.

Semasa di dalam rumah kita hanya dibenarkan melalui red carpet (kelas gitu ha ha) yang disediakan sahaja. Tujuannya memang saya rasa untuk keselamatan kita lah. Sebab semua barang di dalam rumah tersebut di gantung di atas siling. Ruang dalam rumah adalah seperti rumah kita jugak ada ruang tamu ada bilik tidur ibu dan ayah ada bilik anak lelaki dan perempuan ada dapur ada jugak verandah. Ke semua ruang lengkap dengan peralatan perabot seperti di rumah kita jugak cuma kedudukannya adalah di atas siling!!. 

Jadi bayangkan segala sofa cabinet peti ais almari pinggan mangkuk katil tandas semuanya berada di atas siling. Jenuh jugak la kepala melangut ke atas sepanjang berada di dalam rumah tu. Dan untuk bilik tidur ibu dan ayah satu cermin yang sangat besar diletakkan di atas lantai. Apabila kita melihat ke cermin tersbut kita akan dapat melihat kedudukan perabot di dalam bilik seperti di kedudukan asalnya  - menarik jugak rekaan sebegini.
Di sekeliling rumah jugak terdapat banyak benda-benda yang digantung secara terbalik - malas nak cerita korang tengok je la gambar ni ye





So kesimpulannya mmg menarik jugaklah tempat ni utk dikunjungi. Selain segala barang dlm keadaan terbalik ada jugak cafe dan kedai barang2 cenderamata dijual disini tp semua dalam keadaan normallah bukan terbalik ha ha
Post a Comment