Friday, June 27, 2014

Resepi Coklat cheese cake

Masa jalan-jalan dari satu blog ke blog mata saya terpandang blog kak wan dr Citarasawan tgh dok tayang kek choc lapis cheese. Dua benda ni I mmg tak blh tahan kalau tgk. Actually byk kali jugak tgk blogger lain tayang diorang punya kek tu tp takde kesempatan nak tgk betul- betul. Kak Wan  kata dia dapat resepi dari blog  kak Yati Sinar Kehidupanku.

So saya bila tgk resepi tu tang coklat kek nya tu lebih kurang sama ngan resepi yg saya ada saya pernah share kat resepinya cer intai di sini.

Cuma resepi kak Yati guna bahan separuh dari bahan saya. So saya nak maintain dapatkan kek yg besar saya guna resepi asal saya di combinekan dengan resepi cream cheese kak Yati sbb yg tu mmg saya tak tau.

Bahan kek

 2 cawan tepung gandum
 2 cawan gula icing
1/2 cawan serbuk koko
1 sd teh baking powder
1 sd teh soda bikarbonat
1 sd teh cream of tartar

ayak semua bahan ni ke dalam mangkuk kemudian tuang satu persatu bahan-bahan berikut sambil kacau hingga sebati

1 cawan susu cair
1 cawan air panas mendidih yg telah dimasukkan 1 sd teh nescafe
2 biji telur
1 cawan minyak jagung (takde minyak jagung minyak masak biasa pun boleh)

Kacau-kacaukan sahaja semua bahan hingga sebati dan tidak berketul-ketul. Saya tau mesti nampak pelik kan tak yah nak pukul-pukul tp percaya lah (baca mcm gaya Siti Nurhaliza nyanyi) jadi kek ni hehe. Kalo korang suspen je tak berani takpe pukul je la gula ngan telur dulu then baru campakkan bahan-bahan lain tu takde masalah jadi jugak

Kemudian buatkan cream cheese nya.

Bahan cream cheese
250gram cream cheese
60gm gula halus
1 bj telur
1 sudu besar air
1 sudu besar tpg gandum

Pukul cream cheese dgn gula kemudian masuk telur pukul lagi kemudian masukkan air dan akhir sekali tepung gandum. Masa saya  cari cream cheese ni takde pulak pack ngam 250gm yg ada semua 200 gm dan lebih. So saya guna je 200gm ok je takde masalah cuma mungkin kurang skit cheesenya.

Cara mengukus.
1. Didihkan air kukusan. Pastikan air kukusan diisi banyak kalo tak ada yg berlubang kukus tu nanti hehe
2. Oles loyang dgn marjerin. Mula nak guna loyang 8inc tp tak muat kukus so guna je yg 6inc. 
3. Adunan kek coklat td dibahagi 2. Masukkah bahagian pertama ke dlm loyang dan tutup dengan aluminium foil. Kemudian kukus - ikut resepi asal 15-20 minit tp saya tambah skit sbb adunan saya lg byk dr resepi asal.
4. Kemudian masukkan lapisan cheese nya dan kukus semula tempoh yang sama.
5. Ulang utk lapisan terakhir dan kukus setengah jam

So dah siap ni lah hasilnya






No comments: