Wednesday, May 13, 2015

Apam Nasi acuan mawar

Saya baru beli acuan bentuk mawar biasa lah beli online. So lepas beli tu dari sehari ke sehari nak mencuba tapi tak buat-buat jugak. So bila tiba-tiba buat tu dan menjadi mekar setaman cantik gitu terus ler update kat wall fb. Bila dah update kat fb biase le mesti ramai menanya resepi kan so ni ler resepinya. Tapi resepi ni saya pun goggle sana sini gak cuma pusing-pusing mana-mana blog pun guna resepi yang lebih kurang sama je so sapa tuan punya asal idok teman tau takdan nak buat kajian hehe. Yang pasti mmg saya bukan tuan punya resepi sekadar kongsi ye utk kita cuba-cuba. Tapi ni bukan percubaan kali pertama saya dulu-dulu dah pernah buat dulu resepinya guna 3 cawan yg ni resepi 2 cawan pulak tapi hasil sama je.

 '
Jangan silap ni bukan kuih ye ni lah acuan yang saya beli kat online cantikkan acuannya


Resepinya

2 cawan nasi
2 cawan tepung gandum
2 cawan tepung beras
21/2 cawan air
11/2 cawan gula
2 sudu teh mauripan
kelapa parut gaul dengan garam sedikit

Cara-cara
1. Blend  nasi dengan air hingga hancur. Masukkan sedikit demi sedikit untuk hasil yang lebih baik
2. Kemudian masukkan gula blend hingga hancur.
3. Satukan tepung dengan mauripan ke dalam mangkuk. Saya bancuh yis dengan air suam skit baru masukkan ke dalam tepung
4. Masukkan nasi yang telah dikisar tadi. Gaul hingga sebati. Perap selama 3 jam
5. Panaskan kukusan. Sapu acuan dengan minyak. Masukkan bancuhan yang telah diperap tadi. 
6. Kukus lebih kurang 15 minit.

So beginilah kejadiannya