Thursday, May 28, 2015

Puding triffle pengantin - aien punya

Cik puan pengantin yang request saya buatkan puding ni utk makan beradap dia adalah anak kepada sepupu saya - meaning maknya sepupu saya. Tapi hubungan kami mmg rapat baik mesra sejak dari dulu lagi. Dia pun panggil saya makyang.

Cik pengantin wasap gambo dia nak macam ni makyang katanya


Cuma alkisahnya saya bertolak balik kampung utk kenduri ni sehari sebelum kenduri. Saya bertolak siang petang lepas solat jumaat.  Sapa sangka perjalanan yang sepatutnya mengambil masa kurang lebih 4 jam berakhir dengan lebih dari 10jam huhu. Hiway plus Utara-Selatan jem giler sakan dengan perarakan lampu brek ketiga!!! 

Kami sampai kampung pukul 2 pagi. Ikut plan asal saya puding ni saya nk buat mlm so simpan peti ais esok tghari dekat2 pengantin nk sampai baru klrkan. Tapi apa kan daya tersadai kami semua keletihan. 

Pagi-pagi pukul 8 gigih saya susun kek ni. Yang dalam cup plastik ni saya buat 50 bekas untuk rombongan yang mengiring pengantin. Yang utk meja pengantin saya buat 20 bj dlm bekas kaca sama macam dlm gambo aien wasap kat saya tu.
 
Mula-mula susun kek swiss roll tu. Memandangkan nak buat kat bekas kecik saya beli swiss roll yg version untuk budak-budak tu je.


Pastu boh pulak buah-buahnya

Then curahkan kastad sorry gambo curah kastard tak ambik saya panik2 dh ni sebab masa dh time tak perasan masa berlalu ngan cepat sekali. Adik saya kat umah kenduri call kata rombongan lelaki nk sampai kul 12.30. Mak aih awai la pulok kan selalu pengantin sampai kul 1 ke atas. 

Resepi kastard

5 sudu tepung kastard (resepi asal 3 tp nampak cam cair skit so saya tambah)
1 tin susu cair
3 sudu gula (adjust la ikut selera masing-masing)
1  tin air sukat guna tin susu cair td tu (ambik air buah pun ok so rasa tak muak sangat)

Masak semua atas api sampai likat.


Last curah kan adunan jelly kita. Saya guna jelly brand Nona tu perisa rasberry dr dulu mmg saya suka sangat ngan jelly Nona ni. Buat pun senang follow je resepi dan arahan kat kotak tu terus jadi dan cepat je siapnya.


Masuk peti ais. Tapi ni eksyen je dok dlm peti ais tak sampai 1/2jam pun. Saya rasa buat pertama kalinya org makan puting panas2 mcm makan bubur lak huwaaa. Abih nak buat camne. Pastu kalut-kalut saya lupapun nk ambik gambar yang dlm bekas kaca tu. Tapi saya mmg buatkan sebiji lah macam dlm gambo yang aien wasap kat saya tu dh bekas kaca dia pun sama cam dlm gambo tu.

Sorry ye aien atas kekurangan yang terjadi. Bila saya lepak-lepak ngan geng sepupu sepapat yg sesekali berjumpa time kenduri tu saya jeling2 gak la ke meja pengantin. Nak tgk org makan ke dak puding aku hehe...licin gak ler 

No comments: