Friday, July 19, 2013

Cik Patin memanggil-memanggil dari periuk

Puasa hari ke-9 buka peti ais tgk2 ada ikan patin sekor terus terlintas asam pedas@gulai tempoyak@goreng pun sodappp!!!. Actually suami saya tak makan ikan patin ni asam pedas@gulai tempoyak pun tak makan. So kalau saya nak masak ni saya kena ada menu alternate utk dia..bukan dia aje sbb yang makan ni saya ngan bibik je. Bibik saya tu selalu kena jadi mangsa saya kalau saya nak masak benda yang orang lain tak makan saya akan suruh gak dia makan selalunya dia makan jgk la he he.

Bila masak guna tempoyak beli ni saya cuak sikit sbb tak tau kualiti rasa asal tempoyak macam mana. Kalau yg mak sendiri punya mak akan letak garam dan gula selapis2 selang seli ngan tempoyak. So tempoyak tu dah ada rasa manis2 masin. Jadi saya masak petang tu agak reserve skit letak garam pun tak berani byk gula tak letak. Bila dah masak saya lagi cuak sbb tak terbit aroma macam sedap pun. Saya ambik keputusan biar dulu ikan patin tu kat dlm periuk nanti dah berbuka baru saya pergi rasa then tambah apa yang patut. 

Lepas solat baru saya try rasa test cuba patin tempoyak saya tu. Memang tak sesedap yang saya bayangkan. Saya tambahkan gula dan garam barulah rasanya ada umpphh!!. Pastu apa lagi boh nasi sepinggan kuah tempoyak banjir ha ha. Nikmatnya makan sampai menghirup pinggan tu. Pukul 10 saya tidurkan sikecik ngan anak2 yang lain. Cam biasa ngan saya la tidur sekalikan. Kul 12 terkejut (mcm cinderella pulak ha ha) masa tu nak solat isyak tp boleh teringat2 kat cik patin di bawah. Tak tahan godaan saya turun panaskan patin tempoyak dan nyum-nyum 2 pinggan mak balun huhu. Saya mmg tak jaga badan langsung puasa ni jaga tekak je kah kah kah...
Post a Comment