Friday, July 12, 2013

Menu recycle di hari pertama puasa!!

Baru hari pertama puasa masak recycle punya menu?...amboi bunyi cam pemalas beno ye. Ermm..saya takde niat pun tak plan pun nak mengeluarkan menu kitar semula ni. Memang sumpah saya dah plan bagai nak masak utk menu berbuka hari pertama. Tapi itulah kadang yang kita rancang sangat tu tak menjadi so jadi lah apa yang nak jadi he he..

Alkisahnya sehari sebelum posa saya (bkn saya tp bibik le) rebus kerang tapi sbb kami makan di luar kerang tersadai gitu je. Ada la kami makan ratah2 cicah sos tp tak banyak. 

Dalam kepala otak saya ni nak masak menu berbuka hari pertama ku

Kuih Talam Suji
Buah melaka
Mee Bandung

 Nasi putih
Sup tulang
Sambal udang
Sayur campur
Telur Dadar 

Air Sanquick oren
Air Kordial Sarsaparila

Tapi bila tgk kerang tersadai macam tu saya fikir bila nak makannya. Kalau tak dibuat sesuatu confirm buang cuma-cuma je kerang tu. So saya terfikir nak buat kueteow goreng kerang. Jadinya menu saya bertukar automatik. Disebabkan dah ada kueteow kerang mee bandung kena cancel lah. Bila cancel mee bandung sup tulang pun saya tak jadi buat sebab saya klu masak mee bandung saya akan guna air rebusan tulang utk kuahnya. Saya memang tak pernah guna perencah readymade untuk buat mee bandung. Kalau korang tak percaya cubalah buat mee bandung dengan air rebusan tulang memang sedap bangat la jadinya mee bandung tu. 

So hari pertama berbuka puasa kami menunya kueteow goreng kerang. Since dah tak buat sup tulang sambal udang pun saya tak buat saya masak Ayam Beriani je. Mulanya saya nak masak nasi minyak tp bibik saya kata puasa2 tak sesuai lah nasi minyak nasi putih saje lah ibu katanya. Takpe lah sekali sekala ikut cakap bibik.

Talam suji ngan buah melaka pun saya tak jadi buat sebab si kecik dah bising2 nak baring atas riba saya..si kecik sorang ni mmg cam gini sayang ibunya sangat kot kalau saya balik mmg mengulik dia je lah dok golek-golek depan tv jangan buat keja lain suka sgt la dia. Jadi saya capai hp call en somi "bang beli kuih I tak sempat nak masak kuih"  


No comments: