Tuesday, March 17, 2015

Status hot-hot kat fb - itu semua poyo!!!

Wah hot nampak cik yani. Actually tkdelah hot sangat hot-hot nail je haha. Saje nak share and pasni korang fikir le poyo ker tak poyo.

Saya tulis benda ni pun lama selepas kejadian bukan apa saya tak mau emosi mempengaruhi saya. Biasa la kita tengah rasa mendidih tu macam2 benda tak waras blh klr kan. So sabar-sabar cool cool dulu sambil tu wait and see apa next and next and next mainan mereka.

Citernya mcm ni - I kan glamer gak dlm bisnes online ada 5k frend ko and follower i pun ramai (wah ayat bongkak giler haha saje nak membongkakkan diri kejap je hehe). Tu belum masuk waiting list yang beratus2 (wah saje je ko yani kan nk peghangat org haha). Selain dari fren and follower saya pun mmg ada joint group-group deco ni dh kita jual barang deco joint la ye dak. Serius cakap saya ni klu customer yang tau saya ni mcmana mmg antara seller yg paling tidak rajin promosi barang di dlm group atapun wall org lain. Saya cuma upload kat wall saya je. Sepanjang masuk tahun ke 5 berniaga blh bilang ngan jari kot saya tempek barang kat wall group deco-deco untuk tujuan promosi. Tapi alhamdulillah customer rajin sebut nama saya selalu tersedak-sedak mak org sebut nama kita beli barang kat kita hihi. Yang tu mmg saya ucapkan terima kasih banyak-banyaklah saya tak bayo apa pun kat diorang hanya Allah yang balas budi baik diorang tu. Ada la kadang diskaun singgit dua nak bg banyk pun tak lepas sebab saya jenis jual barang tak mark up tinggi. 

Then citernya pada satu hari ada sorang customer yang pernah beli barang ngan saya upload satu gmbar dia jahit langsir sendiri dan gantung langsir tu. Cute giler you all sapa tgk kata hodoh meh sini saya cucuk mata hihi. Saya ni biasa la tang news feed tu saya scroll laju2 je mana bkenan saya like tak baca sangat pun apatah lagi kalu kat situ dh tulis ada 54 komen so tak kuasa mak nk baca semua komen kat atas kan. Saya lebih peruntukan masa utk jawab komen customer yg tanya barang nk beli tanya itu ini pasal barang saya je. So kat gambar tu I just klik like dan tulis " wah cantiknya kak" dah memang saya  suka gambo langsir yang sangat cute itu.

 Pastu saya rasa malam tu kot (tak ingat dh lama citer ni hehe) dlm inbox saya customer yang saya komen pasal langsir tu pm dan tunjukkan screen shot admin tulis saya nak promosi berjual barang kat group tu. Aduh!!! Pelik la kan bila masa saya promosi barang kat situ saya cuma komen ckp kakak tu jahit langsir cantik. Tu je takde pulak saya kata meh beli barang ngan saya atau saya jual kain langsir tu - bkn saya jual kain langsir yg kakak tu  jahit dia beli mana pun saya tak pernah ambik tau. Saya cakap ngan kakak tu saya malas nak ambik pot la sbb saya ni bukan jenis suka ngamuk2 bising2 kat wall - tu mmg bukan saya. Bior je lah. Kakak tu pun jenis yang sama ngan saya malas nk bising-bising.

Tapi ada lah kakak tu ckp admin bgtau tak blh sebut nama seller klu org tanya barang beli kat mana. Mungkin kakak tu ada sebut nama saya sebagai penjual barang deco lah gamaknya. So dr situ lah puncanya saya dikatakan nak promosi barang kat group tu. Tapi yang peliknya klu sebut atau upload nama-nama kedai gambar2 kedai yang ca ya nun alif yang besar2 jual barang deco tu blh pulak. Yang kita ni seller  sebangsa seagama ngan dia tu semua org di haramkan sebut. Tak blh ada unsur2 promosi katanya. Law mana dia ikut pun tak tau lah. Ok fine itu group ante yang punya ikut suka hati ante lah ye kah kah kah

Tapi citer belum habis di situ. Dalam kita dok malas nk layan tu ada la naik status-status yang menimbulkan mcm-mcm komen. Saya biarkan je malas nak bacapun sampai habis status tu nanti buat sakit ati pulakkan. Lagi pun saya tau saya bukan nya jenis suka publisiti murahan ni. Cumanya ada satu status tu yang saya rasa hamboi sesedap rasa je dia tulis. Ayat belakang-belakang saya malas nk baca ayat depan tulis Diberi betis hendak paha. Wah apa betis apa paha yang dia bagi sangat tu haha. Kelakar pun ada statement cari publisti sungguh. Ayat kebabom mmg sapa baca terus menangkap dan terperangkap lah. Gamaknya gitu lah ayat org surat khabarkan nak melariskan jualan masing-masing kena ada ayat gini wpun situasi sebenarnya tak lah segitu tak lah havoc sangat exaggerate huh!. Then mcm biasa byk la komen kat situ itu ini tp sian yang komen tu nampak sangat tak tau apa. Jadi nasi tambah je tp bukan salah diorang lah sbb yang tulis tu dh berjaya mempengaruhi diorang.

Tapi wpun diorang dh klr status camtu saya tk komen apa pun lantok kome le kata org Perak. Cumanya ada satu hari tu banyak sangat update2 kat group tu dlm news feed saya. Gambo deco umah cantik-cantik siut maunya saya tak klik like dah like gatal pulak nak tulis sepatah dua komen tp nasib baiklah saya sempat tgk group mana punya posting. So padam komen bior like je kat situ. Dua tiga kali pulak macam tu. End up saya fikir saya exit group je lah. Sebab kang terlajak komen kang kena bantai pulak tak paham-paham bahasa ke hihi. So saya exit group - I tell you what that is my 1st time saya exit group. Biasa wpun saya tak suka ntah apa2 je group tu (sbb ramai sgt suka add saya masuk group diorang) tp saya tak buat perangai exit group ni. I still have my respect to the group. Tapi yang siannya bila saya exit group kakak customer tu diorang klrkan pulak. Tak pasal-pasal dia kena. Sorry ye kak. Saya takde niat pun macam mak dara ni hihi cuma menjaga kemaslahatan bersama dari saya terlajak komen dan menimbulkan migrain kat orang di sana ku relakan diri untuk berundur.


So saya rasa after all kalau ada status hot-hot kat fb tu takyah la korang nak iye-iye komen kat situ. Belum tentu sehebat itu citernya. Memang ada yang buat status betul tp disebabkan ramai sangat keyboard karat (selalu org panggil keyboard warrior kan ni tukar lak) ni so fikir 10 kali la nak percaya penuh ngan apa yg korang baca tu. Yang sebetul yang benarnya hanya penulis dan Allah saje yang tau. Kita sebagai pembaca mmg berhak untuk komen untuk marah atau sebagainya tapi kita tak berhak sama sekali untuk menghukum sebab kadang-kadang itu semua POYO!!!

No comments: