Tuesday, May 20, 2014

Serimuka Durian

Selain dari resepi Tepung Talam dan Talam Suji yg saya dapat direct dari tuan punya badan semua resepi kuih talam saya gunapakai dari buku resepi terbitan Alaf 21 ni cetakan 2007. Boleh di katakan saya dah try kebanyakan resepi kuih talam dalam buku ni dan tak pernah menghampakan. Saya suka sbb semua resepi sukat guna cawan atau sudu je. Senangkan.


So ini kali buat serimuka durian pulak. Duriannya saya guna durian baki en somi beli Rm13 sekilo isi tebal lemak dan agak keras-keras skit. Durian cam gini taste saya sbb kalau durian lembek-lembek tu saya tak lalu makan. Tapinya kalau nak buat serimuka sepanjang yg saya dh buat beberapa kali durian isi tebal agak keras ni tak sedap sangat dibuat serimuka banding dgn yg lembek tu. Aromanya pun kurang. Tapi belasah je la kan hehe.

So ni bahan-bahannya

Bahan lapisan bawah
21/2 cawan santan cair + jgn lupa garam  klu tak hambar rasanya (cakap berdasarkan pengalaman haha)
2 cawan pulut- rendam dulu barang sejam dua sbb pastu nak kukus. Kalau tak sempat nak tunggu rendam pulut jgn kukus tanak je pulut tu

So pilihlah sama ada nak tanak boleh nak kukus pun boleh. Kalau tanak kita akan dapat kerak so kena lebihkan sikit pulutnya. Melainkan saya tanak dalam rice cooker jenama Tefal tu mmg tak berkerak.

Pastu keluarkan pulut masukkan dalam loyang tekan-tekan bagi mampat biarkan seketika. Terus sedia bahan atasnya.

Bahan lapisan atas
2 cawan santan pekat
1/2 cawan isi durian
3 sudu makan gula perang (saya bancuh dulu ngan air panas dan tapis)
3 sudu makan tepung gandum
3 sudu makan tepung kastard
1 sudu makan gula pasir
1 sudu teh garam

1. Masukkan  santan dan isi durian dalam blender. Kisar sampai halus
2. Masukkan semua tepung dan gula serta garam. Kisar sampai halus dan sebati.
3. Sementara itu jgn lupa didihkan kukusan.
4. Masukkan loyang berisi pulut tadi. Biar sebentar dlm kukus yg telah panas. Kemudian tuangkan bancuhan lapisan atas tadi tu.
5. Kukus selama 1/2 jam.
6. Biarkan kuih sejuk dlm 2-3jam baru lah di potong. Ikut buku resepi 4-5jam tak sabo nak tunggu weh!!


Tapi tu lah mcm yang saya pernah tulis kuih talam ni kena cukup lemak manisnya baru sedap. Saya buat kali ni santan kurang (malas dh nk g kedai posa-posa ni kan hehe) pastu terlupa letak garam. Jadinya tak berapa nak umph lala


Post a Comment