Wednesday, May 14, 2014

Bersamprit di bulan Rejab

Alkisahnya jiran depan rumah buat biskut samprit ni utk bg kat cikgu sekolah anak dia. Tapi si kecik saya tu pun kecoh melompat balik umah buka lemari keluarkan segala bagai tepung yang ada. Saya tanya nak buat apa ni dik. Buat kuih raya la adik nak buat kuih kuning sekarang jugak. Si kecik saya tu mmg nak apa tak nyempat2. 

Jenuh jugak mujuk kelentong itu ini - sebab ibu dia malas nak nekan samprit tu sebenarnya. Then esoknya jiran depan umah bagi kuih tu sikit. Dia makan punya la gelojoh sambil tu sebut erm erm sedapnya. Sian pulak nengoknya. So buatkan jugak la.

Tapi korang tau la I kan malas nak buat klu resepi yg bergram-gram ni. Ikut resepi tradisi kakak saya guna tepung jagung dlm tin tu tp skrg payah beno nak jumpa yg dlm tin tu nak pulak ni bulan rejab bukan nya ramadhan lagi pun huhu. 

So goggle sana sini jump dr satu blog ke blog jumpa resepi yg blh sukat pakai cawan. Tapi you all I dah menderhaka teramat sangat kat resepi ni haha (wah gelak jahat je bunyinya). 

Bukan apa plan nk buat biskut ni siang tp tetiba suami balik umah bw keja sebenban kena buat sekarang jugak (sama je anak ngan ayah kan). So biskut ni buat dh malam bahan nya tak cukup kuang kuang kuang malas dh nak pegi kedai. Guna la apa yang ada nasib menjadi. cik Ruby jiran I kata sedapp. Kira ok la kan samperit derhaka org kata sedap hihi.

Bahan-bahan
1 buku buttercup
3/4 cawan gula halus - saya guna gula pasir kisar ngan blender tp saya letak setengah cawan saja
1 biji kuning telur
1 sudu teh esen vanilla
1 cawan tepung ubi - saya letak tepung jagung 2 1/2 cawan.. atau letak dulu 2 cawan klu lembik baru tambah
2 cawan tepung kastad - saya letak 1/2 cawan je sbb itu je yg ada dlm lemari
2 cawan tepung gandum

Cara-cara
1. Pukul butter dan gula - saya tak pukul lama pun sebab bukan nak buat kek ye dak :)
2. Pastu masukkan kuning telur kacau sebati masukkan esen vanila
3. Masukkan ke semua tepung-tepung yg dah diayak terlebih dahulu.
4. Uli sampai jadi doh klu rasa agak lembut tebar2 kan tepung gandum sikit mmg pun doh kena lembut klu tak jenuh nak nekannya nanti.
5. Pastu boleh la di tekan mengggunakan acuan samperit tu dan hasilnya taraaa

 Agak pelik skit kan sbb takde butang tett kat tgh2 samprit ni kan. Ni semua arahan si kenit tu la adik taknak biji kat tgh-tgh ni adik tak suka so mak layan kan je lah.


Kalau tgk skrg orang buat macam-macam pesen letak double layer lah 2 kaler lagi samperit ko. Ada yg buat cam ala-ala sekuntum bunga ngan batangnya mcm-mcm lah. So nanti next projek kot hehe..

 Oppss!!! special thanks kat jiran I mama airil yg kasi pinjam benda ni klu tak tak menjadi samprit ku. Tapi blog asal saya dapat resepi ni jenuh saya try cari semula ingat2 lupa nama blognya sbb masa cari tu saya nak cepat dpt je copy resepi terus kena keluar rumah insyaallah klu jumpa saya update sbb kredit pada tuan asal resepi yang sedap dan senang di buat ni.





No comments: