Monday, October 7, 2013

Lihat, hidu, rasa - Tapi Malang tak berbaukan!!

Susulan kejadian keracunan makanan yang meragut nyawa di satu majlis kenduri kahwin di Tanjung Dawai Kedah orang ramai dinasihatkan mengambil langkah berhati-hati ketika menikmati hidangan di majlis-majlis dan kenduri kahwin. Naib Presiden Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia (PPP-KAM) dr Othman Warijo berkata langkah beberapa minit pertama sebelum menikmati hidangan mungkin dapat menyelamatkan kita dari menjadi mangsa.

Antaranya orang ramai dinasihatkan untuk melihat dahulu rupa fizikal makanan seperti kuah yang berubah menjadi berlendir atau melekit. Kemudian hidu makanan tersebut jika merasa was-was boleh diikuti dengan merasanya sedikit untuk mempastikan makanan tidak basi. Jika tidak pasti adalah lebih baik untuk kita tidak meneruskan makan makanan yang terhidang walaupun itu makanan kegemaran dan perut pun sudah berlagu irama hard rock metal :)

Tapi ye lah seperti kata pepatah malang tidak berbau. Memang betul lah tu. Sebabnya pada saya tidak semua dari kita mempunyai kepekaan yang tinggi terhadap bau. Pengalaman saya sendiri dengan mereka yang rapat dengan saya ada yang cepat bertindak balas dengan bau ada yang tidak. 

Pernah satu kejadian saya dan rakan-rakan ingin bersarapan di satu tempat. Saya sampai agak lambat berbanding rakan-rakan yang lain. Semasa saya sampai rakan-rakan yang lain sudah mengambil makanan masing-masing. Saya pun terus ke tempat buffet makanan. Belum sampai rapat hidung saya sudah terhidu sesuatu seperti bau basi. Saya tgk betul-betul dan ceduk-ceduk beberapa makanan yang ada di depan saya. Saya dapat rasakan kuah dhal untuk roti canai sudah basi. Saya tgk ke arah kawan-kawan selamba je diorang ni ngap ngap makan. Saya cuit seorang rakan dan bagitau kuah dhal basi. Dia terus angkat piringnya dan bawa rapat ke hidung.."ye lah basi" diikuti rakan yang lain. Saya bagitau pada kakak yg menjual dia angkat rapat kuah tu ke hidungnya beberapa kali seolah-olah tak dapat menghidu bau basi tersebut. Saya tak pasti sama ada dia sengaja buat begitu ataupun mmg hidung dia dah tak bau apa2 sebab hari-hari mengadap benda yang sama.

Macam saya dengan suami pulak hidung dia mmg tak secepat saya blh tangkap bau-bau yg tak berapa mesra hidung ni. Tapi perut dia mmg cepat meragam. Jadi dia mmg sangat berhati-hati. Kalau lauk semalam saya simpan dlm peti ais dan panaskan makan hari ni itu pun dia mcm was-was nak makan. Macam kita rendang standard la kita panas-panaskan tp dia dh macam tak mau makan klu saya panas-panaskan rendang ayam@daging tu. Kadang geram jugak he he..

Teringat pulak saya masa saya kecik-kecik dulu sewaktu menghadiri kenduri kawin di kampung. Sedang pengantin bersanding di atas pelamin yang dihias indah saya yg masa tu duduk antara barisan hadapan (jd korang tau la kat mana saya mula2 belajar deco-deco utk org kawin ha ha) tgk muka pengantin dah kerut-kerut senyum kelat-kelat. Tak berapa lama tiba-tiba pengantin meluru turun dari pelamin berlari ke dapur dan....masuk tandas. Selepas itu mmg heboh le sekampung bukan takat pengantin majoriti tetamu mengalami nasib yang sama. Mujurlah insiden yang kami alami tidak sedahsyat di Tanjung Dawai.
 
Apa-apa pun saranan utk kita lebih berhati-hati dan berjaga-jaga ketika menikmati hidangan adalah perkara yang harus kita amalkan. Memang ramai yang menuding jari menyalahkan pihak itu pihak ini. Kalau kita baca suratkhabar pun laporan awal tukang masak kata dia sedar ayam dah berbau tapi tuan rumah suruh masak jugak. Jadi dia pun masak jugaklah. Kemudian selang sehari keluar pulak laporan tuan rumah kata dia dibekalkan ayam yang sudah berbau. Takde pulak laporan pembekal ayam kata apa lepas tu. 

Tapi yang pasti kejadian ini memberi amaran kepada kita semua utk lebih peka dan prihatin terhadap isu ini. Siapa sangka kemeriahan kenduri kawin bertukar menjadi tragedi. Takziah dan alfatihah untuk mangsa dan seluruh ahli keluarga.

Post a Comment